8. marts 2014 forsvandt Malaysia Airlines Flight 370 på vej fra Kuala Lumpur til Beijing. Flyet og dets 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer er aldrig fundet.
Det samme gælder de såkaldte sorte bokse - som er orange - der optager al kommunikation og vitale data fra flyet.
Boksene har siden været meget eftertragtede, fordi de muligvis kunne give et svar på, hvad der gik galt under flyvningen.
Der er mange ting, der skal tjekkes på flyet, før det går i luften. Se med og hør her om alle de detaljer, piloterne skal have styr på under deres eksterne inspektion af et Boeing 737-800. (Videoreportage: Heine Jørgensen)
Efter 1,1 mia og tre år: Overblik over det mystiske MH370-fly
Installeres i Airbus-fly
Den omfattende og forgæves eftersøgning har kostet over en milliard kroner. Men nu skal en anden type af sorte bokse gøre det nemmere at få fat i de vigtige data, hvis der sker et flystyrt.
Airbus vil således fra 2019 installere en nyudviklet sort boks i halepartiet på langdistanceflyet A350 XWB. Planen er, at resten af Airbus-flådens langdistancefly, herunder 'dobbeltdækkeren' A380, senere får samme system.
Drama i luften: Passager vil ind til piloten
Sidder på flykroppen
Det geniale ved den nye sorte boks er, at den bogstaveligt talt bliver flyvende, hvis der opstår en alvorlig situation.
Hvis flyet rammer vand eller falder fra hinanden i luften, kastes boksen, som er monteret uden på flykroppen, automatisk væk.
Den kan tåle meget kraftige stød og flyder på vand. Boksen udsender samtidig et signal, så redningsfolk nemmere kan finde den.
Læs mere om historien hos Wired.
Ekstra Bladet fløj - tur/retur - til Prag og optog denne mini-dokumentar om livet i et cockpit, og hvad der skal gøres for at få flyet i luften og holde det sikkert der. (Videoreportage: Heine Jørgensen)
Slut med forsvundne fly: Her er den helt nye teknologi