Fredens by

72 år efter, den frygtelige atombombe smadrede Hiroshima, bærer byen stadig præg af sprængningen. Men den er bestemt et besøg værd

Hiroshima blev smadret totalt, da atombomben ramte i august 1945. Siden er byen bygget op på ny. Foto: Marine Gastineau
Hiroshima blev smadret totalt, da atombomben ramte i august 1945. Siden er byen bygget op på ny. Foto: Marine Gastineau

Hiroshima blev smadret i slutningen af 2. verdenskrig og er siden bygget op fra grunden. Atombomben præger stadig byen, men der er flere andre gode grund til at lægge vejen forbi på et besøg i Japan.

Tidligt om morgenen 6. august 1945 eksploderede verdens første atombombe 580 meter over Hiroshimas travle bycenter, hvor titusinder var på vej til skole eller arbejde. 80.000 mennesker blev dræbt i samme døgn, og i alt har bomben kostet 135.000 menneskeliv og ufattelige lidelser.

Fortællingen om atombomben er for mange den væsentligste årsag til at besøge den moderne og internationalt orienterede storby Hiroshima, som har rejst sig oven på ruinerne.

Se også: Kejserens Japan

* * *

Atomkuplen

Da hele Hiroshimas bymidte var brændt ned, stod byens stolte udstillingsbygning og skelettet til det kuppelagtige tag mirakuløst tilbage. Og det gør de stadig den dag i dag, hvor de er blevet et symbol på Hiroshima By og for byens rolle som centrum for alverdens freds- og antiatomvåben-bevægelser.

Foto: AP/Shizuo Kambayashi
Foto: AP/Shizuo Kambayashi
 

Man besluttede at bevare atomkuplen, og sidenhen er den blevet gjort til UNESCO-verdensarv, fordi den viser, hvilken ødelæggende kraft atomvåben besidder. Det er en kostbar udfordring at holde bygningen permanent i samme ødelagte stand, som den havde 6. august 1945. Det er langt vanskeligere end at rive den ned eller genopbygge den.

Tag sporvogn 2 el. 6 fra Hiroshima Station. Stå af ved Genbatsu Dome, det 10. stoppested.

Vejen til Hiroshima

Der er flyforbindelser fra og til Tokyo og andre byer i Japan og Sydkorea. Det hurtigt Shinkansen-tog forbinder Hiroshima med både øst og vest.

Fredsparken

Uden for Fredsmuseet ligger den smukke Fredspark, der ligesom museet er tegnet af arkitekten Kenzo Tange. Den rummer den såkaldte cenotaph, mindesmærket for dem, der mistede livet ved atombomben i 1945, hvor fredens flamme vil brænde lige så længe, der er atomvåben i verden. Nogle kalder det den evige flamme.

Ved den såkaldte Cenotaph i Fredsparken i Hiroshima viser mange besøgende deres respekt for ofrene for atombomben i 1945. Foto: AP/Eugene Hoshiko
Ved den såkaldte Cenotaph i Fredsparken i Hiroshima viser mange besøgende deres respekt for ofrene for atombomben i 1945. Foto: AP/Eugene Hoshiko
 

Der ligger også andre mindesmærker rundt omkring i parken. Parken er anlagt, så alle linjer peger op imod atomkuplen i den ene ende og museumsbygningen i den modsatte ende. Meningen er at skabe en smuk ramme for, at man kan gå rundt og tænke over verdenssituationen efter et besøg på museet.

Se også: Rios lækreste strande

Atombombemuseet
Atombombemuseet, Hiroshima Peace Memorial Museum, som ligger i den ene ende af Fredsparken i det, der engang var Hiroshimas travle bycentrum, rummer en brutal udstilling om atomvåbens konsekvenser for mennesker og ting – om end knap så brutal som inden en stor renovering i 1990’erne, hvor man lagde en dæmper på rædslerne for at tage hensyn til, at stedet hvert år besøges af mange skoleklasser fra hele Japan på ekskursion.

Budskabet til hele verden om, at atomvåben er umenneskelige og bør afskaffes, trænger gennem til enhver, der besøger museet. Budskabet på museet spiller en central rolle i efterkrigstidens fortælling i Japan om, at krig er forfærdeligt og for enhver pris må undgås.

Tag sporvognen til atomkuplen (nedenfor) og gå gennem Fredsparken. Eller tag en taxa fra Hiroshima Station.

* * *

Øen Miyajima

Foto: AP/Koji Sasahara
Foto: AP/Koji Sasahara
 

Tag en pause fra atomkrigssporet på øen Itsukushima i indlandshavet lige uden for Hiroshima. Øen kaldes også Miyajima, ’Den Hellige Ø’, fordi den er så smuk, at hele øen traditionelt opfattes som kami. Ifølge den traditionelle kami-tankegang i japanske landsbyer har alt i naturen en kami, en sjæl, og skal respekteres. Man skal leve sit liv i balance med alle kami omkring en.

I gamle dage kom munke på pilgrimsfærd til øen, men den var så hellig, at den ikke måtte betrædes. Derfor byggede man en shinto-helligdom på pæle ude i vandet, og lige ved indsejlingen byggede man en orange shinto-port, også ude i vandet, således at pilgrimmene kunne ankomme og besøge helligdommen uden at betræde selve øen.

Den orange port ved den smukke ø med dens grønne bakkeskråninger i baggrunden var et af de tre mest solgte postkortmotiver i Japan, dengang man brugte at sende postkort. Den er et markant udtryk for det japanske æstetiske ideal om menneskeskabt skønhed, der smelter sammen med naturens skønhed, som om naturen selv havde skabt den.

Se også: Argentina: Her skal du ikke være vegetar

Porten er 16 meter høj og bygget af kamfertræ for at modstå flod, ebbe og elementernes rasen. Den har sammen med helligdommen ligget samme sted siden år 1168, men har været ødelagt og genopbygget flere gange i historiens løb. Den nuværende port blev bygget i 1875.

Miyajima-øen, som i dag gerne må betrædes, rummer desuden flere helligdomme oppe ad bakkerne, forlystelser samt en hyggelig, overdækket cafe- og souvenirgade. Sæt gerne flere timer af til besøget på øen. Der er mange muligheder for oplevelser.

Man kan for eksempel smage Hiroshima-områdets specialiteter. Det er dels østers, som blandt andet dyrkes i havdambrug, som kan ses fra færgen på vej til øen, og dels en særlig form for okonomiyaki, hvor kålpandekagerne laves med enten soba- eller udon-nudler som basis.

Øen er berømt for fritgående sikahjorte, som kan tillade sig alt, fordi de er kami. Det er deres ø, vi er bare på besøg, så pas på, de spiser alt, både dametasker, papir og stegte majs fra turistboderne.

Man tager tog fra Hiroshima Station til Miyajimaguchi – og derfra en af de to små færger til øen, som afgår fra færgelejer ved stationen.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere