Slut med at strande i udlandet

En ny ordning under Rejsegarantifonden skal sikre rejsende mod flyselskabernes konkurser

Hvis dit flyselskab går konkurs, er du nu meget bedre stillet end for få år siden. Foto: Colourbox
Hvis dit flyselskab går konkurs, er du nu meget bedre stillet end for få år siden. Foto: Colourbox

Et nyt forslag fra regeringen skal give flyrejsende en bedre konkursdækning. Man vil på den måde ikke risikere at strande i udlandet, men blive transporteret hjem på Rejsegarantifondens regning. Ordningen vil blive finansieret af et obligatorisk tillæg på to kroner pr. rejsende, og den vil først og fremmest gælde dem, der allerede er rejst af sted hjemmefra.

Se også: Verdens bedste business class

Hvis fonden har overskud, vil garantien dog også omfatte dem, hvis flyselskab går konkurs inden afrejse.

- Lige nu er fonden i en opbygningsperiode, men når det økonomiske fundament er på plads, vil man også kunne tilbyde sikring for dem, der er så uheldige, at selskabet går konkurs inden afrejse. Så er det kun en ferie og ikke hele ens opsparing, man mister, fortæller Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Tidligere har man kun været sikret mod konkurs ved rejser bestilt gennem en rejserarrangør, da pakkerejser allerede har været dækket af Rejsegarantifonden. Nu bliver pakkerejsefonden lagt sammen med de nye tokroners gebyrer, hvilket samlet skal danne det finansielle grundlag for hjemrejsefonden.

Ingen konkursforsikringer
Sidst du bookede rejse, bemærkede du måske, at flyselskabet tilbød en ’konkursforsikring’. Den skulle dække dig, hvis uheldet var ude, og flyselskabet gik konkurs under rejsen.

Det har flere danske selskaber tilbudt siden 2010 mod en betaling på 20 kr. Men ifølge branchen har forsikringen været uden succes.

Hvis forslaget bliver vedtaget, vil konkursforsikringen blive overflødig og højst sandsynligt helt afskaffet. I stedet vil der blive tillagt et fast gebyr på to kr. pr. købt flybillet hos alle flyselskaber.

- De rejsende kan føle sig mere sikre med den nye ordning. Jeg behøver som forbruger ikke længere at overveje, om jeg skal forsikre mig. Jeg kan trygt bestille en flybillet og vide, at der bliver taget hånd om mig og min familie, hvis mit flyselskab går konkurs, fortæller Vagn Jelsøe.

Mere tryghed
Mange kan måske huske konkurserne hos flyselskaberne Cimber Sterling og Spanair i 2012, der gjorde, at flere tusinde danskere strandede i udlandet. De uheldige passagerer måtte selv finde alternative flyruter hjem og stod med hele betalingen selv.

Det har været en langvarig proces at finde en holdbar løsningsmodel, der kan tilgodese både de rejsende og flyselskabernes behov, så de stadig kan drive forretning.

Den nye ordning er også Rejsegarantifondens sidste forsøg på at løse problematikken, hvor alle involverede parter kunne støtte op.

Per Henriksen, der er chefkonsulent hos Brancheforeningen Dansk Luftfart, forklarer, at alle deltagende parter i Rejsegarantifonden har måtte give indrømmelser for at nå til enighed om et konkret forslag.

- Vi synes, det er det bedst opnåelige kompromis, for det tilgodeser både forbruger- og erhvervsinteresser. Det er en bred kreds, der skal tilfredsstilles, fortæller Per Henriksen, der dog allerhelst havde set en fælles europæisk løsning – og altså ikke blot en national, da luftfartselskaberne i Danmark, ifølge ham, allerede er pressede og ikke behøver flere gebyrer, som kan skade konkurrenceevnen.

Forslaget om at ændre rejsegarantien for flyrejsende er blevet udarbejdet af Rejsegarantifonden på opfordring fra erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen.

Det nye forslag blev sendt til høring i begyndelsen af året. Ideen har bred opbakning fra både Rejsegarantifonden, regeringen og flere medlemmer af oppositionen. Der forventes at være taget en beslutning i løbet af foråret.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere