Usynligt tog er snart på skinnerne

Et næsten usynligt tog, designet af en af Japans ledende arkitekter, skal på skinnerne i Tokyo om ganske få år

Det usynlige tog er bygget af gennemsigtige materialer, så det falder i et med de omkringliggende landskaber. (Foto: Kazuyo Sejima/Seibu Group)
Det usynlige tog er bygget af gennemsigtige materialer, så det falder i et med de omkringliggende landskaber. (Foto: Kazuyo Sejima/Seibu Group)

Det er et tog, der kunne været taget direkte ud af en science fiction-film.

Men det vilde er, at toget rent faktisk bliver til virkelighed.

Se også: Turist-boom: Cuba løber tør for øl

Det næsten usynlige tog er designet af en af Japans førende arkitekter og skal efter planen have sin første afgang fra Tokyo i 2018.

Designeren hedder Kazuyo Sejima, og toget er bygget af semi-reflekterende og semi-transparente materialer, som blender ind i landskabet ligegyldigt, om toget kører gennem byer eller marklandskaber.

Den nye bygning bliver højere end verdens højeste bygning, Burj Khalifa, på 828 meter. (Foto: Emaar Properties). Ferie - 13. apr. 2016 - kl. 06:37 Se videoen: Denne bygning bliver verdens højeste

Toget skal ifølge Kazuyo Sejima køre igennem mange forskellige landskaber lige fra bjergene i Chichibu til hektiske Tokyo.

- Jeg synes, at det ville være fint, hvis toget elegant kunne falde i et med de forskellige landskaber, siger designeren.

Kazuyo Sejima er blevet bestilt til at designe toget, som en hyldest til Seibu Groups 100 års jubilæum.

Selskabet ejer Seibu Railways, som står for drive togforbindelserne rundt om Tokyo og Saitama.

Magnet-tog
Japan er kendt for sine futuristiske tog. I april sidste år satte japanske ingeniører verdensrekord, da et tog i et forsøg nær bjerget Fuji nåede op på 603 kilometer i timen i næsten 11 sekunder.

Maglev-toget slog en 12 år gammel rekord. (Foto: AP) Videnskab & teknik - 21. apr. 2015 - kl. 09:37 Tog sætter vanvittig hastighedsrekord

Maglev, der er navnet på toget, står for 'magnetic levitation' og hentyder til, at toget ikke rører skinnerne, når det kører, men drives frem af elektrisk ladede magneter, der svæver ca. 10 centimeter over sporet.

De japanske jernbaner, JR Central, er ambitiøse og har det som mål, at højhastighedstog skal kunne tilbagelægge den 286 kilometer lange strækning mellem Tokyo og Nagoya på bare 40 minutter inden 2027.

Se også: Hallo - er det Sverige? Tilfældige svenskere venter på dit opkald

66 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere