Utålmodige danskere går brok-amok: Bussen var 15 minutter forsinket!

At blive forsinket på ferien er tydeligvis noget, der kan få rejsende danskere helt op i det røde felt

Der er ikke noget, der kan få folk op i det røde felt på samme måde som forsinkelser og ekstra ventetid. Foto: Polfoto
Der er ikke noget, der kan få folk op i det røde felt på samme måde som forsinkelser og ekstra ventetid. Foto: Polfoto

De fleste kender vist følelsen af utålmodighed, når man skal afsted eller hjem fra ferie, og bussen, flyet eller bagagen pludselig er forsinket. Men det er nok de færreste, der alligevel går længere end blot at snerre lidt til sin rejsepartner af irritation.

For en unavngiven dansker, der i januar brugte 8.498 kroner på en skiferie til Beitostølen i Norge i perioden 21-28 januar, blev ventetiden dog for meget til at holde inde.

Det viser en sag, som Pakkerejse-Ankenævnet netop har afsagt kendelse i.

Allerede inden afrejse begynder det at gå galt for den danske rejsende, som må vente intet mindre end 15 minutter på bussen, der skulle køre de skiglade rejsende til Norge.

- Det fremgår af papirerne fra jer, at man skal være på afhentningsstedet 30 minutter før afgang. Vi stod så på stationen 45 minutter før programmeret afgang - i blæst og regn, men jeres bus ankom 15 minutter senere end afgangstiden!, skriver danskeren i klagen.

Se også: Charterbureau til brok-røve: Tag en slapper

Skulle også skifte bus!
Ventetiden på udvejen var dog ikke det eneste, der gik klager på undervejs til Beitostølen. På et tidspunkt bliver han nemlig nødt til at skifte bus, og ved ankomst viser det sig, at sneen på ingen måde lever på til klagers forventninger.

- Inden der blev lukket ned for natten i bussen, blev det oplyst, at os, der skulle til Beitostølen, skulle skifte i Norge! Det havde vi ikke fået oplyst. Klokken 05.30 blev vi sat af bussen på en norsk tankstation og placeret i en minibus. Med andre ord: Det var ikke muligt at få sovet ordentligt på turen, så vi var klar til at løbe på ski, når vi nåede frem, lyder det fra klager, som fortsætter:

- Nu skulle vi så endelig ud og løbe på langrendsski, men i udlejningsbutikken fik vi oplyst, at føret ikke havde været så ringe i 20 år på Beitostølen, og sådan havde det været siden november!

Kunne ikke sidde sammen på bussen
Ovenstående var dog ikke den eneste modstand, klager mødte undervejs på ferien. På hjemturen viste bussen sig nemlig ikke blot at være forsinket endnu engang - denne gang dog tre timer og et kvarter -, men den var også så proppet, at klager ikke kunne sidde sammen med sin rejseledsager.

- Da vi kom ind i bussen, var der umiddelbart ingen pladser til os. Vi var de sidste 2, der skulle med, og der var ikke sørget for, at der var 2 sammenhængende pladser til os. Til sidst blev en anbragt foran og en anden bagved i bussen. Ingen chauffør hjalp. Efter et stykke tid i bussen gik det op for mig, at jeg sad sammen med et selskab, der havde placeret sig, hvor der passede dem bedst - så måtte vi andre indordne os.

Se også: Danmark går brok-amok: Mor brugte hel ferie på at klage over vandrutsjebane

'Det er ikke voldsomme forsinkelser'
Alt i alt søgte klager en erstatning på halvdelen af rejsens pris fra rejsebureaet Thinggaard, som skiferien var booket igennem. Et beløb som Thinggaard dog ikke var interesseret i at betale.

- Vedr. punkt 1 og 2 så mener jeg ikke, at det er voldsomme forsinkelser på en bustur, der varer hele natten. Det er usædvanligt, at vi er så forsinkede, som er sket på hjemrejsen, men det kan selvfølgelig ske, lyder det blandt andet fra rejsebureauet, som fortsætter:

- Vi seater normalt vores busser hjemmefra netop for at undgå den her slags problemer. Det lykkedes næsten altid, men ligesom på fly har vi ikke en garanti for, at man sidder sammen. Det undrer mig dog, at de ikke fik flyttet rundt på det i bussen. Det burde være sket, men jeg kan ikke sige, hvorfor chaufføren ikke har ordnet dette. Jeg vil beklage denne hændelse og tage fat i busselskabet, så der er større imødekommenhed overfor dette næste sæson.

Se også: Gæster var rystede over Mallorca-hotel: Det var øl, fisse og hornmusik fra morgen til aften

Ankenævnets afgørelse
Pakkerejse-Ankenævnet kom frem til, at klager ikke havde lidt synderlig overlast over hverken ventetiden, sneforholdene eller sædeinddelingen i bussen.

- Da klageren har købt en skirejse uden egentlig skigaranti, og uanset at skiforholdene på rejsemålet ikke har været fuldt ud tilfredsstillende, kan Ankenævnet ikke imødekomme klagerens krav vedrørende dette klagepunkt, lyder det i kendelsen, som fortsætter:

- Da bureauet ikke havde lovet, at klageren og dennes medrejsende skulle sidde ved siden af hinanden i bussen, finder Ankenævnet, at rejsen også på dette punkt har været afholdt i overensstemmelse med aftalegrundlaget.

Se også: Bookede familiehotel: Klagede over støjende legeplads

Utilfreds med forsinket fly på 43 minutter
Den skiglade klager er dog ikke den eneste sag om utålmodige danskere, der er utilfredse med ventetid på ferien, som Pakkerejse- Ankenævnet har måttet finde hoved og hale i.

En anden unavngiven dansker rejste i perioden 15. februar til 8. marts til Las Palmas på Gran Canaria med rejsebureaet Spies, men hvor udrejsen foregik uden problemer, så var den rejsende bestemt ikke tilfreds med hjemturen, som endte med at blive 43 minutter forsinket.

Da flyet så landede i København, stoppede problemerne dog heller ikke for klager.

- Vi kom til Kastrup ca. kl. 20.00. Flyet lander, men vi kan ikke komme ud af flyet, for der var ingen trappe til at gå ned af, så vi måtte igen vente. Endelig kommer der en trappe, og vi går ned til bagagebåndene, og der kommer en masse bagage, og vi står og kigger på bagagen, der kører rundt, men vores bagage er der ikke, lyder det fra klager, som samtidig fortæller, at bagagen dog blev udleveret klokken 21.35.

Se også: Rasende feriedansker: 'Det er jo ikke mig, der har skidt toilettet fuldt'

Spies: Det må kunne forventes
Ventetiden på flyet og bagagen fik klager til at kræve en kompensation på 6.000 kr. samt erstatning af udgift til taxa fra banegården til hjemadressen på 430 kr. Det mente rejsebureauet dog ikke var retfærdigt:

- Selv om enhver forsinkelse er et irriterende indslag i en planlagt rejse, må man som rejsende være indstillet på, at det kan forekomme - specielt når flyets sikkerhed går forud for alt andet. Udlevering af bagage kan ligeledes trække ud. Dog gør vi venligst opmærksom på, at klager ikke blev udsat for væsentlig forsinkelse ud over, hvad man som rejsende må være indstillet på - hverken på selve flyvningen eller efterfølgende efter landing. Vi kan derfor ikke imødekomme klagers krav om en kompensation på 25% af rejsens pris - kr. 6.000. Ligeledes kan vi heller ikke imødekomme klagers krav om dækning af taxa, der af klager - i udokumenteret krav - er anført til kr. 430.

Ankenævnet viste sig at være enige i, at forsinkelsen samt ventetiden ikke var nok til, at klager havde ret til kompensation:

- Uanset at klageren endvidere måtte stå i flere forskellige køer ved indtjekning, vente i bussen i Las Palmas lufthavn før ombordstigning, i flyet efter landing i Danmark før de kunne forlade flyet og ved bagagebåndet, finder Ankenævnet, at hjemrejsens afvikling ligger inden for hvad klageren må tåle. Ankenævnet kan derfor ikke imødekomme klagerens krav.

Se også: Rasende rejsende forlangte erstatning: Unfair, at de andre fangede flere fisk!

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen