Vanvittigt beløb! Så meget ekstra har rejsende betalt for flysæder

Flyselskaberne tjener stort på, at passagerer ikke vil risikere at blive adskilt fra deres medrejsende på flyveturen

Hvad gør du, når du bliver snydt, eller rejsen ikke går, som den skal? Forbrugerrådet Tænk forklarer dig her, hvad du skal gøre - og hvad dine rettigheder er (Producer: Martin Lorentsen)

Flyselskaber - og i særdeleshed lavprisflyselskaber såsom Ryanair - har længe været kritiseret for bevidst at adskille rejsende, der ikke har betalt ekstra for at reservere specifikke sæder på flyveturen.

Og det ser ud til, at skræmmeteknikken har virket. I hvert fald viser en spritny undersøgelse foretaget af de britiske luftfartsmyndigheder, CAA, at briterne er så bange for at blive adskilt fra deres rejseledsagere, at de har spildt op mod 175 millioner pund (knap halvanden milliard) på at betale for specifikke flysæder på rejsen.

Det skriver The Independent.

Det vanvittigt høje beløb bliver hertil endnu mere absurd, hvis man tager i betragtning, at CAA's undersøgelse desuden har fundet frem til, at knap halvdelen (45 procent) af de rejsende, ville have fået tildelt siddepladser ved siden af hinanden, selvom om de ikke havde betalt det ekstra gebyr.

Det er dog stor forskel på, hvor stor chancen er for, om man får lov til at sidde sammen med sin rejsepartner uden at have betalt ekstra, alt efter hvilket flyselskab man flyver med.

Således viser CAA's undersøgelse, at 35 procent bliver placeret væk fra hinanden hos Ryanair, hvis de ikke har betalt for et specifikt flysæde, mens det samme kun gør sig gældende for 12 procent hos TUI Airways og Flybe.

Se også: Homoseksuelle David raser: Flyselskab prioriterede heteroseksuelt par

Så dyrt er det
Prisen for et flysæde er ligeledes forskellig fra flyselskab til flyselskab, men det ligger generelt i et prisleje på mellem 40-250 kroner, mens visse sæder (f.eks. ved nødudgangen med ekstra benplads) kan koste helt op til 850 kroner.

Det betyder, at de britiske rejsende ifølge CAA's undersøgelse spilder mellem 74-175 millioner pund om året, hvilket svarer til mellem 623 millioner kroner og altså helt op til halvanden milliard.

De britiske flypassagerer har hovedsageligt betalt det ekstra gebyr, fordi de ikke ville risikere at blive splittet fra deres rejseledsagere, men i forbindelse med undersøgelsen fandt CAA desuden frem til flere sager med handikappede, som havde betalt ekstra for at sidde sammen med deres plejepersonale, selvom det ifølge lovgivningen er gratis.

- At tage betaling for sædeinddelingen er tydeligvis blevet en stor del af flyselskabernes strategi for at tjene penge, og det kan have store konsekvenser for visse grupper såsom dem med specielle behov samt dem, der rejser med små børn, siger Tim Johnson fra CAA og påpeger, at mange forældre er bange for at blive adskilt fra deres børn på flyveturen.

CAA opfordrer derfor nu flyselskaberne til at gøre det tydeligt for kunderne, hvad risikoen for at blive adskilt fra sine rejseledsagere er, hvis man ikke betaler for sædeinddeling.

- Vi er bekymret for, om det er nemt nok for de rejsende at sammenligne priserne og dermed tage en velinformeret beslutning, siger Tim Johnson til det britiske medie.

Se også: Ryanair-topchef raser over kunder: Stop med at brokke jer!

Ryanair værst, TUI Airways bedst
CAA analyserede i alt ni flyselskaber, der er populære i Storbritannien, og som skrevet tidligere bliver 35 procent placeret væk fra hinanden hos Ryanair, hvis de ikke har betalt ekstra, mens det samme gør sig gældende for 12 procent hos TUI Airways og Flybe.

Hos Emirates er det 22 procent, mens tallet lyder på 18 procent og 16 procent hos henholdsvis Virgin Atlantic og Jet2.

Hos British Airways, EasyJet og Thomas Cook bliver 15 procent i gennemsnit adskilt fra deres rejseledsagere, hvis de ikke har betalt for sædeinddeling.

Se også: Er det rimeligt?: Så meget tjener Ryanair på sædereservering

65 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere