Vi flyver mere og mere - men klimaforandringer kan gøre fly-turen til en sløj oplevelse

I fremtiden kan flyveturen blive langt mindre behagelig - og det er vores egen skyld

Lufthavne bliver oversvømmet, og flyene kan ikke lette - klimaforandringer kan forandre fremtidens lufttrafik betragteligt. Foto: /ritzau/Mik Eskestad
Lufthavne bliver oversvømmet, og flyene kan ikke lette - klimaforandringer kan forandre fremtidens lufttrafik betragteligt. Foto: /ritzau/Mik Eskestad

Det er en ubekvem sandhed, at flyveturene til fjerne lande og storbyer bidrager direkte til de klimaforandringer, som ifølge forskere vil have en betydelig indflydelse på fremtidens flytrafik.

Flyvning står for to procent af verdens samlede CO2-udledning og for 12 procent af den samlede udledning ved transport. Biler og anden vejtransport står for 74 procent.

Se også: Pas på, på ferien: Ukendt lov i Japan taget i brug

Og selv om langt de fleste er bevidste om flytrafikkens indvirkning på klimaet, er antallet af flytransporterede passagerer kun steget og steget.

Den nyeste opgørelse fra organisationen International Civil Aviation Organization viser nemlig, at mængden af flytransporterede passagerer i verden er steget voldsomt i de otte år, der er gået siden Danmark var vært for FN's klimatopmøde.

På tre år fra 2006 til 2009 steg tallet moderat fra cirka 2,1 milliarder til 2,25 milliarder passagerer.

Men tre år senere, i 2012, var antallet knap 2,9 milliarder, og i 2016 nåede det helt op på knap 3,7 milliarder passagerer.

Se også: Stewardesser udleverer passagerer: Klam porno på telefonen

Men hvordan vil klimaforandringer så sætte sit aftryk på fremtidens flytrafik? Den britiske avis The Telegraph har lavet en liste med syv områder, hvor en opvarmet planet vil have indflydelse på flyveturene.

1. Mere turbulens
Der er dårlige nyheder til nervøse flypassagerer. Passager-fly vil nemlig blive udsat for tre gange så megen turbulens som tidligere.

Ny forskning fra University of Reading viser, at i 2050 vil antallet af skader være tredoblet som følge af den øgede mængde turbulens.

2. Flere forsinkelser og aflysninger
I juni måtte American Airlines aflyse flere fly i Phoenix, Arizona på grund af hedebølge. Men hvorfor? Jo, varm luft er tyndere, og det gør det sværere for flyet at generere den opdrift, der er nødvendig for at kunne forlade jorden.

3. Længere flyveture
Klimaforandringer bidrager ikke kun med øget turbulens. Ifølge et studie fra 2015 offentliggjort i Nature Climate Change resulterer de højere temperaturer også i længere rejsetider.

Forskerne bag undersøgelsen har via matematiske modeller beregnet, at klimaforandringer vil påvirke jetstrømmen i Stillehavet og blandt andet resultere i længere rejsetid mellem Hawaii og den amerikanske vestkyst.

4. Dyrere billetter
Den øgede mængde turbulens vil faktisk også resultere i dyrere billetter. De urolige vinde vil gøre det nødvendigt for piloten at bruge mere brændstof, hvilket gør, at passagerer kan se frem til at skulle betale mere for at flyve.

Se også: Bizar turist-oplevelse: Leg illegal indvandrer i Mexico

5. Flere vægt-begrænsninger
Lige nu er der ikke meget piloten kan gøre for at undgå turbulens. Den er ikke synlig for det blotte øje. Så indtil, der opfindes teknologi, der kan lokalisere turbulensen, må piloten ty til andre løsninger. En af de løsninger er at søge op i højere luftlag, men det kræver, at flyet er lettere.

Og det kan betyde, at passagerernes baggage også skal veje mindre.

6. Lukkede lufthavne
Vores lufthavne var ikke bygget med tanke på klimaforandringer. De skulle blot være langt væk fra store byer og bjerge, men de lavtliggende områder, der så blev valgt, er sårbare over for stormflod og stigende vandstand i verdenshavene.

Et studie offentliggjort i tidsskriftet Science finder, at vandstanden i havene vil stige mellem seks og ni meter. Hvis det sker vil en lang række af verdens største lufthavne være i farezonen.

7. Længere startbaner
Varmere temperatuer betyder, at fly har sværere ved at lette. Og lufthavne med korte startbaner vil støde ind i problemer som de første. Tilbage i 2013 blev 15 passagerer fjernet fra et Swiss-fly til Genève, fordi flyet var for tungt til at lette fra London City Airports korte startbane.

Derfor kan der blive behov for længere startbaner, hvis man vil undgå situationer som den i London.

Se også: Overraskende: Her er verdens travleste flyrute

Klimaforandringer og flytrafik

I 2016 transporterede verdens fly knap 3,7 milliarder passagerer.

Hver dag flyver 27.000 fly over Europas luftrum.

Københavns Lufthavn i Kastrup har i 2017 oplevet en vækst i passagertallet på 2,7 procent i forhold til sidste år.

Flyvning står for to procent af verdens samlede CO2-udledning og for 12 procent af den samlede udledning ved transport. Biler og anden vejtransport står for 74 procent.

Flyindustrien har selv sat et mål om at forbedre brændstofeffektiviteten med 1,5 procent om året fra 2010 og frem til 2020, så den samlede CO2-udledning ikke stiger i takt med den forøgede flytrafik. Dette kræver ifølge branchen en samlet investering i 12.000 nye fly til en samlet værdi af 1300 milliarder dollars.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Ferie
Seneste i Ferie
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen