Anmeldelse: Fanget i den forkerte krop

For lidt drama og for mange tårer gør 'Den danske pige' til en drivende sentimental affære

Den danske pige. Instr.: Tom Hooper. Premiere i 93 biografer d. 4. februar 2016

Seksualitet. En dyrisk drift i et menneskeliv og et mangehovedet monster, der kan fylde en skæbne op med kosmisk kraft, men som i den grad også kan have en slagside i form af en destruktiv energi. Tom Hoopers (tidligere bl.a. 'Kongens store tale') portrætfilm om Einar Wegener beskæftiger sig med sidstnævnte.

Vi er i København i slutningen af 1920’erne, hvor kunstner- og ægte-parret Einar (Eddie Redmayne) og Gerda (Alicia Vikander) huserer. I begyndelsen et harmonisk par, der lever det (næsten) ordinære liv som mand og kone. En ny side af Einars seksualitet og identitet vækkes imidlertid snart til live, og det, Gerda indledningsvist mistænker for at være en art 'rollespil', tager overhånd, da Einar med magnetisk kraft bliver mere og mere feminin i gestus og gevandter.

Køn og identitet
Snittet i 'Den danske pige' er lagt på transformationen af Einar, de ydre og indre forandringer, og manus er løseligt baseret på Gerdas efterladte dagbøger om manden i hendes liv, der langsomt blev til en kvinde. Kønsidentiteten sidder dog i kroppen, og Einar må ty til en kirurgisk specialist for at gennemgå (en halv) kønsskifteoperation.

Eddie Redmayne spiller rollen som danske Einar Wegener, der som den første person i verden fik en kønsskifteoperation. (Foto: UIP) Filmnyheder - 8. jan. 2016 - kl. 12:57 Dansk historie nomineret til prestigepriser

Et ekstra lag
'Den danske pige' er fra start til slut en film om psykologi og indre følelser. Eddie Redmayne leverer en habil præstation – og sætter ganske effent Einars desperation i spil. Tilmed er Alicia Vikander pragtfuld som den kærlige – men efterhånden også noget forvirrede – viv. Som filmen skrider frem, kommer man som beskuer til at savne en snert af ydre drama. Tom Hooper virker i sin iscenesættelse ikke synderligt interesseret i den samtid, som Einars forvandling foregår i – ud over at pakke det hele ind i flotte kulisser og få Vejle Fjord til at ligne noget eksotisk fra Peter Jacksons ’Ringenes Herre’. En historisk perspektivering savnes, og der er ikke noget ekstra lag i filmen, som løfter den ud over det rent private og emotionelle.

Det er ikke mange isdækkede bjerge, vi har i Danmark, men det har vi altså i filmen 'The Danish Girl'. (Foto: PR) Filmnyheder - 3. feb. 2016 - kl. 13:15 Kæmpe brøler i Hollywood-basker: Kan du spotte fejlen?

Det ender i tårer
Helt galt går det i filmens tredje akt, hvor instruktøren langer ud efter den store bidetang for at klemme på vores tårekanaler. Et greb, der virker forceret og meget sentimentalt. Nok slutter ’Den danske pige’ på en trist facon, men Hooper får overdoseret den afrundende del af fortællingen med alt for mange nærbilleder af tårevædede øjne. Det virker svært amputerende for engagementet og indlevelsen, at det hele afslutningsvist skal handle om tårer, når filmens indledende ærinde er at tematisere kønsidentitet og tabubelagte seksuelle afvigelser.

flash - 2. feb. 2016 - kl. 19:53 Ole Henriksen om 'The Danish Girl': Den er banebrydende

Den danske pige. Instr.: Tom Hooper. Medv.: Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Amber Heard, Matthias Schoenaerts m.fl. 120 min. Premiere i 93 biografer d. 4. februar 2016