Anmeldelse: Bier leverer toptunet spænding

Susanne Bier har igen fat i den lange ende med spiondramaet 'The Night Manager'

Se trailer for serien her

Natportieren - The Night Manager. Afsnit 1. DR1 søndag d. 17. april 2016

Det 21. århundrede er indtil videre blevet karakteriseret som tv-seriens guldalder, hvilket bestemt ikke er helt hen i vejret, men der blev bestemt også lave gode ting indenfor formatet i det forrige årtusinde. Blandt højdepunkterne står BBC's filmatiseringer af John le Carrés romaner 'Tinker, Tailor, Soldier, Spy' (1979) og 'Smiley’s People' (1982) – begge med Alec Guinness i hovedrollen som den desillusionerede spion George Smiley.

Det er derfor store, håndsyede, britiske sko som den danske instruktør Susanne Bier skal forsøge at fylde ud. Og på trods af den eklatante både kunstneriske og kommercielle fiasko med den internationale storproduktion 'Serena' (2014) har det traditionsrige engelske statsfjernsyn alligevel haft nok is i maven til at udstyre hende med et budget på 20 millioner pund som i den grad kan ses med et væld af eksotiske locations og masser af visuelt show off.

TV - 6. apr. 2016 - kl. 19:15 Bier ankom med Hollywoods dybeste udskæring

Moralsk indignation
'The Night Manager' udkom første gang i 1993 og er le Carrés første roman skrevet efter murens fald og drevet af den moralske indignation, der har præget den senere del af forfatterskabet, hvor fjenden ikke længere er kommunismen men snarere den skrupelløse kapitalisme i form af den internationale storkapital. Her personificeret ved den tilsyneladende agtværdige samfundsstøtte Richard Onslow Roper (Hugh Laurie), der bag sit filantropiske ydre ernærer sig ved dulgte våbenhandler til krigszoner i den tredje verden, hvis bål han hjertens gerne hælder benzin på.

BBC, Bier og manuskriptforfatteren David Farr har taget sig en del friheder med le Carrés roman og blandt andet flyttet handlingen frem til at tage afsæt i det såkaldte arabiske forår i 2011, så vi træder ind i handlingen netop som Hosni Mubarak er blevet afsat efter voldsomme optøjer i Egypten (oprindeligt udspillede den sig omkring den første Golfkrig). Og vor helt, Jonathan Pine (Tom Hiddleston), er ikke længere tidligere soldat fra borgerkrigen i Nordirland men veteran fra den anden Golfkrig.

Se også: Susanne Biers spion-tv-serie udtaget til Berlin

Mere albuerum
Både Stanley Kubrick og Sydney Pollack har angivelig tidligere forsøgt at omsætte 'The Night Manager' til levende billeder, men har begge opgivet undervejs – muligvis fordi det kringlede handlingsforløb nærmest er umuligt at omsætte til et par timers spillefilm uden at skulle skære så mange tæer og hugge så mange hæle, at det nærmest bliver meningsløst.

Så giver en mini-serie som denne med seks timers spilletid lidt mere albuerum, som det ser ud som om, at Bier formår at udnytte på fornemmeste vis.

Selv om det første afsnit i sagens natur er præget af præsentation af universet og dets aktører samt diverse indledende manøvrer, er der tale om topprofessionel, tempofyldt tv-underholdning, som måske hverken er vanvittigt original eller personlig, men i den grad virker efter hensigten.

Endnu bedre
Vi er meget langt fra klassiske kuldslåede, kyniske koldkrigsdramaer som 'Spionen der kom ind fra kulden' (fra 1965 med Richard Burton i hovedrollen og stadig min personlige le Carré-favorit) eller førnævnte tv-serier, og tonen i 'The Night Manager' ligger ganske naturligt tættere op ad nyere filmatiseringer som Fernando Mereilles 'The Constant Gardner' (2005) for slet ikke at snakke om James Bond – Tom Hiddleston nævnes da også ofte som Daniel Craigs mulige afløser – og det kan man egentlig god se for sig.

Se også: Bier skal måske lave Bond

Jeg har også set afsnit to, men det har jeg lovet ikke at sige noget om, men kan da godt røbe så meget, at alt tyder på, at det bliver endnu bedre de kommende søndage, så reserver bare pladsen i sofaen.

Natportieren –The Night Manager. Instr.: Susanne Bier. Medv.: Tom Hiddleston, Hugh Laurie, Olivia Colman, Tom Hollander m.fl. DR1 søndag d. 17. april 2016

Se Bier ankomme til premieren på serien her (Video: Splash News)