'Frankenstein' er monsterfed

Johan Olsen er djævelsk god i Det Kongelige Teaters radikale genskabning af gyserklassikeren

Medrivende teater og fuldblods rockkoncert splejes veloplagt i 'Frankenstein genskabt'. (Foto:PR-foto)
Medrivende teater og fuldblods rockkoncert splejes veloplagt i 'Frankenstein genskabt'. (Foto:PR-foto)

’Frankenstein genskabt’. Af Kasper Hoff. Musik: Kenneth Thordal. Instr.: Heinrich Christensen. Medv.: Anders W. Berthelsen, Johan Olsen, Nicolaj Kopernikus, Lars Brygmann m.fl. Skuespilhuset, Store Scene, Kbh. Spiller frem til 4. april

Siden den engelske forfatterinde Mary Shelley i 1818 anonymt udgav romanen ’Frankenstein’ har den været udsat for utallige fortolkningen indenfor snart sagt alle kunstarter med James Whales filmversion fra 1931, hvor Boris Karloff spiller Monstret, som den der har sat størst aftryk i den kollektive hukommelse.

I sidste uge var der biografpremiere på Tim Burtons animerede version ’Frankenweenie’ og i denne weekend blænder Det Kongelige Teater så op for dramatikeren Kasper Hoff og komponisten Kenneth Thordals radikale gendigtning af historien om videnskabsmanden, der forsøger at gå Gud i bedene.

I 2013 er det selvfølgelig kloning og ikke sammensyede ligdele, der er på dagsordenen. Anders W. Berthelsen er intet mindre end fremragende, som den forsmåede, selvmordstruede videnskabsmand, der drømme om større bedrifter end forskning i sukkersyge. Han vil være udødelig.

Ved hjælp af Den Faldne Engel (en herligt diabolsk Johan Olsen) lykkes det ham af klone sin afdøde ven Albert (Nicolaj Kopernikus), men han er ikke helt den samme som før...

Myten om Frankenstein bliver på nærmest alle planer genskabt i denne ualmindeligt vellykkede og veloplagte hybrid-forestilling, der fungerer både som tragedie, komedie, elementært spændende fortælling og medrivende rock’n’roll show i spektakulær iscenesættelse, der bl.a. indeholder et lyntog i naturlig størrelse.

Ud over den basale underholdningsværdi får man tilmed stof til eftertanke samt en stribe fremragende rocksange af Kenneth Thordal spillet live på koncertvolumen med Johan Olsen fra Magtens Korridorer som ubetalelig frontfigur. Man får ganske enkelt lyst til at rejse sig op fra plyssæderne og danse med. Og hvor tit oplever man egentlig det i teatret?

’Frankenstein genskabt’ er hverken musical eller teaterkoncert, men sin helt egen sære skabning. Og det er ganske enkelt monsterfedt. Vi skal vel nærmest tilbage til Betty Nansens opsætninger af Robert Wilson og Tom Waits’ ’The Black Rider’ og ’Woyzeck’ for at finde noget lignende. Ja, så godt er det.

0 kommentarer
Vis kommentarer