Den som man har lyst til at dræbe

TV 2s skabelonsplatterserie ’Den som dræber’ er stadig en ulden og ulideligt utroværdig, forudsigelig affære.

Handlingen i 'Den som dræner' er dræbende forudsigelig, mener Ekstra Bladets anmelder. (Foto: TV2)

'Den som dræber' - Afsnit 8. Søndag aften. TV 2.

Afsnit otte… hvad var det nu, det handlede om? Nåh ja, Thomas Schaeffer er stadig undercover og er blevet bedste venner med mafiabossen Jacov Yugorsky – og sat til at vogte hans søn, som åbenbart er adopteret, hvordan det så end er gået til. Nu har jeg ikke personlig erfaring med adoption, men jeg tvivler på, at Jacov ville blive erklæret egnet som adoptant. Jeg har heller ikke erfaring med at gå undercover – og hvis jeg havde, kunne jeg jo ikke afsløre det – men lad mig i hvert fald så tvivl om, at det ville ske som her.

Alt dette blot for endnu en gang at konstatere, at plottet stadig er omtrent lige så raffineret som en sukkeroe fra Lolland. At historien er så tynd og utroværdig virker distraherende i forhold til den smule spænding, der eventuelt måtte være – og i øvrigt irriterende, fordi handlingen samtidig er så dræbende forudsigelig. Så måske er det ikke så undeligt, at det kan være svært at huske, hvad det handlede om.

Elendig lyd
At dømme ud fra de mails, jeg modtager, er der læsere, der er uenige med mig og finder serien ganske udmærket og i øvrigt undrer sig over, hvorfor jeg dog bliver ved med at se den, hvis jeg er så utilfreds. Fordi det er mit job, og fordi jeg føler mig kaldet til at gøre opmærksom på, at der findes mere spændende thrillere på markedet at fordrive tiden med. Og at den bedste måde at vise TV 2 på, at man er utilfreds, er ved at slukke.

Til gengæld er der noget, alle mailsendere tilsyneladende er enige om, nemlig at det er stort set umuligt at høre, hvad skuespillerne siger. Jeg har i den anledning rettet uberettiget kritik mod lydfolkene – det beklager jeg meget – for som en professionel og erfaren tonemester og lydmager venligt forklarede mig ’ Hvad sker der hvis man mumler i en mikrofon? Så kommer der mumlen ud af højttaleren, såre enkelt.’

Lad det hermed være endnu en opfordring til de ellers dygtige skuespillere om fremover at a-r-t-i-k-u-l-e-r-e.

Der er to afsnit endnu i denne omgang. Den dør altså af sig selv om lidt. Og det er meget heldigt, for ’Den som dræber’ er efterhånden blevet til ’den som man har lyst til at dræbe’.