Forbrydelsen: Forvirring på et højere plan

Afsnit syv i ’Forbrydelsen II’ holder niveauet fra de forrige afsnit – på godt og ondt

Louise er vist en smule forvirret og danser tæt med major Søgaard. Men det er ikke det eneste sted, forvirringen hersker i Forbrydelsen. Det sker dog på et højere plan, mener Ekstra Bladets anmelder

’If you can’t convince them, confuse them’, siger man på engelsk – eller ‘hvis du ikke kan overbevise dem, så forvir dem’ på lidt mindre mundret klingende dansk.

Og det er et trick, som folkene bag ’Forbrydelsen II’ længe har benyttet sig af – også i seriens syvende afsnit. Det er som om, de ikke helt tror på, at en spændende historie i sig selv er nok til at fastholde seernes opmærksomhed. Og derfor har de valgt at klippe scenerne hurtigt og relativt kort – og i øvrigt oversvømme seerne med informationer. Nej, man skal ikke tabe mange masker i strikketøjet undervejs, før man er hægtet af.

Men spænding behøver ikke at være cliffhanger på cliffhanger – den kan også bestå i at bygge psykologisk spænding og nærvær op. Derved opnår man desuden, at seerne får et større indblik og engagement i de medvirkende. Hvis historien så tilmed er spændende – hvad den unægtelig er blevet – så hæver det hele sig pludselig til et (endnu) højere niveau. Og derfor er ’Forbrydelsen II’ ’kun’ god i stedet for at være mesterlig.

Når det så er sagt, er der dog ingen tvivl om, at jeg sidder klinet til skærmen næste søndag, for at få svar på følgende: Er Strange mon Perk, som Raben siger, inden han bliver skudt? Og var det derfor, den maskerede mand, der slog hende ned, ikke også skød hende? Eller er der bare tale om en soldat med en smule ære i behold, som vurderer, at Lund ikke er et ’nødvendigt’ offer? Hvorfor holder statsministeren hånden over ham den skumle bandit af en forsvarsminister? Og hvad skjuler Søgaard ud over at han åbenbart er sadist med hang til afstraffelse af soldater? Hvad er der med ham Torben Skaaning? Og får Lund og Strange kysset hinanden i næste afsnit?

Jeg er i hvert fald forvirret – på et højere plan. Og selv om der kun er tre afsnit tilbage, har jeg en fornemmelse af, at meget endnu kan nå at ske.