Mord uden grænser: Hvem gav ordren til Jackie Muellers nedskydning

Tidligere Rejseholds-boss Kurt Kragh må holde tungen lige i munden, når han ser ’Mord uden grænser’

Her kan du se en trailer for den nye serie

- Så blev Jackie Mueller lige skudt. Hvad mon det egentlig handler om? Vi har jo fået bevist, at Alicia Verbeeks chef i Belgien, Stephane Pernel, er korrupt, Men er den tyske også?

Kurt Kragh synes, at serien kræver lidt for meget af sine seere. Foto: Kristian Linnemann

Tidligere souschef i Rejseholdet, Kurt Kragh, som lod sig ’pensionere’, da Rejseholdet blev nedlagt og nu har sin egen kursus-og foredragsvirksomhed, synes, at der er rigtigt mange store og spændende spørgsmål, som skriger på svar her efter fjerde afsnit af ’Mord uden grænser’.

Se også: Politichef: Flotte billeder, godt plot og lækre damer

- Profilerne på de forskellige efterforskere bliver hele tiden udbygget. Man får indtryk af, at de har filtret deres privat- og arbejdsliv godt og grundigt sammen - hvilket også bringer dem på banen som mistænkte i relation til drabene. Faktisk er serien så detaljetung og speget, at jeg må sidde, som var jeg politimand på arbejde og linke hændelser, navne og detaljer sammen. Det er selvfølgelig sjovt for sådan en som mig. Jeg morer mig, men mon ikke mange finder serien rigeligt krævende, som den skrider frem. Det er i hvert fald min væsentligste anke. Man kan jo knapt tillade sig at gå i køkkenet efter en kop kaffe uden at blive sat af. Med mindre man naturligvis bare skøjter igennem handlingen og giver pokker i al det, man ikke forstår.

Harald Bjørns privatliv er en kende kompliceret. Foto: DR/Johan Voets

Mistænkelig
Kurt Kraghs erfarne efterforskningsøjne er faldet på politichef Rainer Stark - Muellers chef.

- Han får mine små hår i nakken til at rejse sig. Hvorfor har han fået sin datter Natasha med i efterforskningen? Skal hun underrette ham om, hvad Mueller finder ud af? Og hvorfor fortæller han Iris Gabler, at det er Theo Janke, der har dræbt hendes datter. Og Gablers spørgsmål til ham: ’Kender vi hinanden?’. Det gør de måske i en anden sammenhæng. Jeg er sikker på, at alle scener har en betydning. Sådan er det naturligvis ikke i det virkelige liv - men f.eks. da it-efterforskeren Kit Ekdal mødte op med et blåt øje. Hun var løbet ind i et eller andet, sagde hun. Sludder. Hun har helt klart været udsat for noget vold - men af hvem - Finn Moesgaard?

Se også: 'Mord uden grænser' større end 'Broen'

Privatlivet
Kragh synes, at serien er godt skruet sammen, og at de mange sideløbende handlinger og niveauer gør meget for underholdningen.

- Harald Bjørns privatliv er tilsyneladende mere komplekst end som så, og Alicia Verbeeks forhold og ansvar for sin alkoholiserede mor er gribende. Det er et forfærdeligt dilemma, hun er i, og det er super godt filmet. Man forstår hende, men man undrer sig også over, hvorfor hun undlader at informere sine overordnede om, at hendes chef Stephane Pernel er korrupt?

Se også: Lars Mikkelsen inden DR-premiere: Kritik gør virkelig ondt

Ifølge Kragh giver det ikke mening, at Bruno pt. står som den hovedmistænkte.

- Efter min mening er han ude af billedet, fordi han kaster op efter at have myrdet Theo og Lulu. Det vil en kold psykopat ikke gøre - og der er ingen tvivl om, at det er sådan en, vi leder efter.

Kriminalteknik
Banen er kridtet op, men spillet er fortsat åbent, og den tidl. souschef fra Rejseholdet er tilfreds med seriens kriminalteknik.

- Når jeg ser bort fra det tidsmæssige, fordi alt går for stærkt, så er forløbene tæt på den moderne virkelighed - eller måske rettere - sådan som det burde være - med den teknik der er tilgængelig. Især kropsgenkendelsen - det der hedder fotogrammetri er spændende og er helt sikkert inspireret af røveriet i 2003 i Ålsgårde, hvor retsantroprolog Niels Lynnerup brugte metoden til med ret stor sikkerhed at identificere en af gerningsmændene, mener han.