Skønne musical-mordere

En opvisning i professionalisme og musikalitet. Der er faktisk ikke rigtigt en finger at sætte på Det Ny Teaters nye udgave af 'Chicago'

Prægtige ser de ud, men uhyggeligt farlige er de. Fra venstre venter Linda Fabricius Hultemark, Linnea Stenbeck, Nina Maria Lybæk, Julie Steincke, Anna Vaupel og Rikke Hvidbjerg på, at uretfærdigheden sker fyldest. Foto: Miklos Szabo
Prægtige ser de ud, men uhyggeligt farlige er de. Fra venstre venter Linda Fabricius Hultemark, Linnea Stenbeck, Nina Maria Lybæk, Julie Steincke, Anna Vaupel og Rikke Hvidbjerg på, at uretfærdigheden sker fyldest. Foto: Miklos Szabo

Det Ny Teater: 'Chicago'
Af Fred Ebb, John Kander og Bob Fosse. Iscenesættelse: Walter Bobbie og Tania Nardini. Koreografi: Ann Reinking og Gregory Butler. Med Julie Steincke, Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Tomas Ambt Kofoed og Jesper Asholt.

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Vi er i de brølende 20'ere i Cook County-fængslet i Chicago – ja, det sidste fremgår vel allerede af titlen på den nyklassiske musical.

Her sidder en flok kvinder, som alle er vældig skønne at se på, alle er meget sparsomt og kropsnært klædt, og alle har et eller flere mord på samvittigheden.

Som en af de indtagende kvinder så sødt formulerer det:

'Jeg affyrede to varselsskud – ind i hans hoved'.

Og en anden:

'Han løb lige ind i min kniv – ti gange'.

Beskidte tricks
Kvinderne døjer altså ikke ligefrem med samvittighedskvaler. Det gør heller ikke korpigen Roxie Hart, der lander i fængslet efter at have skudt sin elsker.

Her var Velma Kelly ellers den suveræne stjerne efter at have skudt sin søster og mand, men den plads overtager Roxie ved hjælp af beskidte tricks, og hun nupper også stjerneadvokaten, den kyniske og samvittighedsløse Billy Flynn.

Både Velma og Roxie er naturligvis optaget af at undslippe galgen, men endnu vigtigere er det at blive kendt.

– Jeg har altid ønsket at få mit navn i avisen, forklarer Roxie.

Så gør det mindre, at berømmelsen skyldes et mord.

Når man tænker på vore dages opmærksomhedshungrende reality-stjerner er den kælderkolde beretning med den barske humor og den knivskarpe satire måske mere aktuel end nogensinde tidligere. 

Laber og kynisk
Skurke er der mange af, og kun en enkelt figur påkalder sig sympati, nemlig Roxies forsmåede mand, Amos.

Historien giver således ikke meget til hjertet, men des mere til øjne og ører. Dialog er der ikke meget af, og historien drives i stedet frem af sang og dans i rå mængder.

Orkestret under ledelse af Per Engström spiller fint facetteret og smukt, og dansen udføres med den næsten pedantiske præcision, som koreografien fordrer.

Stærkest af de medvirkende står Julie Steincke. Hun er fejende flot og velsyngende som den både labre og kyniske Velma, ganske som hun var det for 10 år siden, da Chicago sidst blev opført på Det Ny Teater. 

Cellofan
Jesper Asholt var også dengang Roxies hjerteskærende hanrej af en ægtemand, som folk altid kigger durk igennem, og han er igen nærmest bevægende, når han fremfører signatursangen 'Mr. Cellofan'.

Maria Lucia Heiberg Rosenberg er overbevisende som den på én gang skønne, grænseløst opportunistiske og svagt begavede Roxie, mens Tomas Ambt Kofod er en fest som den slikkede, grænseløst selvbegejstrede Billy Flynn.

Der er faktisk ikke rigtigt en finger at sætte på Det Ny Teaters nye udgave af Chicago. Den er en opvisning i professionalisme og musikalitet.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i flash!
Hent flere