'Rita': Fuck jeres perfekte liv

Efter par halvslappe afsnit er 'Rita' tilbage på sporet igen

tessa Hoder og Sofie Juul Nielsen spiller 1985-udgaverne af Rita og Lea. Foto: TV2

'Rita'. Sæson 4, afsnit 5. Konceptuerende instruktør: Lars Kaalund. Hovedforfattere: Christian Torpe og Jannik Tai Mosholt. TV2, 18. september.

4
4.7

Jeg ved ikke, om der i virkeligheden findes et danmarksmesterskab i scrapbooking, men det skulle ikke undre mig. Men derfor er det stadig helt på sin plads, at forældrenes præstationsræs var et af omdrejningspunkterne i mandagens afsnit af 'Rita'. De fleste, der har haft børn i folkeskolen, har vel prøvet det der med at få et eller andet tøjdyr med hjem, som så skal foregive at fortælle, hvad man har lavet sammen med det pågældende barns familie i weekenden.

I den situation, er det vel de færreste der har lyst til at sige, at vi var sgu alle lidt trætte, så der skete ikke rigtig en skid i weekenden - vi spillede computer, stenede tv, gik en lille tur langs havnen og hentede så en pizza. Og så havde vi da også lige et kæmpe skænderi om rod på væreleset. Nej vel? Så den weekend, man har bamsen, skal der i den grad ske noget spektakulært. Også selv om man egentlig har mest lyst til det andet.

Se også: Åh nej:'Rita' er ved at blive som de andre

Men Rita er jo en resolut dame - i hvert fald på visse punkter - så bamsen blev sendt en tur til Afghanistan med Lucas mor. Så blev der effektivt sendt en stopper for at flashe det perfekte kernefamilieliv.

Rita og Lea kommer tættere og tættere på hinanden efter de mange års adskillelse. Hvilket jo udadtil er meget godt, men man sidder lidt med fornemmelsen af, at Lea nu gentager fortidens fejl og igen begynder at leve sit liv gennem Rita, som tilsyneladende 'tør' mere end hende selv, men sandheden er jo, at hun bare har valgt en anden form for trummerum i sin angst for at knytte sig for meget til nogen.

Se også: 'Rita' er yderst kedsommelig

Og det mere end antydes da også, at årsagen til det oprindelig brud, nok ligger i at Rita på et tidspunkt skred ud over stepperne, og overlod det til Lea at leve sit eget liv i provinsen.

Det er egentlig også lidt befriende, at se en tv-serie af  nyere herkomst, hvor der næsten ryges og drikkes lige så meget som i 'Huset på Christianshavn'  Ikke at det i sig selv er noget positivt, men det kan sagtens ses som et udtryk for det oprør mod den politiske korrekthed og jagt på det fejlfri liv, som vel er seriens egentlig budskab i denne ombæring. Og tak for det.

Medv.: Mille Dinesen, Charlotte Munck, Lise Baastrup, Ole Lemmeke m.fl.