Succesen fortsætter: Noget af det bedste danske tv-drama i lang tid

Andet afsnit af 'Herrens veje' var endnu bedre end den flotte indledning

Den danske krigsindsats var et af omdrejningspunkterne i aftenes afsnit af 'Herrens veje'. Foto: Tine Harden/DR

'Herrens veje'. Afsnit 2. Konceptuerende instruktør: Kaspar Munk. Hovedforfatter Adam Price. DR1, 1. oktober.

5
4.6

Der var krig på flere fronter i andet afsnit af 'Herrens veje', der allerede nu ligner endnu en sikker succes for DR. Den vragede Johannes kæmper ikke bare mod sig selv og den nye, mere merkantilt indrettede biskop, der truer med at smide ham på porten, men også mod sin egen familie - ikke mindst ældstesønnen Christian, hvis fiasko minder ham om sit eget nederlag.

Christian ligner også en mand i frit fald efter at være blevet smidt ud af det firma, han selv har været med til at grundlægge sammen med sin ældste ven, hvis kæreste han som tak indleder en affære med.

Se også: Varm velkomst til nyt DR-drama

Med det egentlige syndefald står August for, da han skyder og dræber en - viser det sig - uskyldig kvinde på en mission i Irak. Dramaet er med andre ord for alvor i gang i 'Herrens veje', der igen får flettet sit underliggende tema om tro ind i en nærværende historie med et interessant persongalleri på en måde, så man på ingen måde behøver være troende eller noget der ligner, for at være revet med.

Ud over at have noget væsentligt på sinde, er 'herrens veje' også rent teknisk en ubetinget fornøjelse med en billed- og lydside, der snildt kan konkurrere med de store internationale produktioner man kan se på eksempelvis Netflix og HBO, som jo på seriefronten er DR's reelle konkurrenter, da ingen andre herhjemme har et lignede ambitionsniveau hverken produktions- eller indholdsmæssigt..

Se også: Sådan DR! Det ligner allerede en succes

Kampscenerne var skruet sammen, så man virkelig kunne mærke angsten og usikkerheden, men det er især på dialog og karakterer, at 'Herrens veje' udmærker sig. Der var stort set ikke en falsk tone undervejs, og man glæder sig bare til at få lov til at fordybe sig endnu mere i personerne det kommende stykke tid, da de alle virker, som om de har noget at byde på - på både godt og ondt.

Og igen en fin lille, metafysisk detalje, der får tingene til at løfte sig over det trivielle samt et par slutscener, som i den grad giver appetit på mere.

Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at det er noget af det bedste danske tv, jeg har set meget længe.

Medv.: Lars Mikkelsen, Ann Eleonora Jørgensen, Simon Sears, Morten Hee Andersen.