80’er-ikon raser: Kæmpe-koks koster mig millioner

Analyseinstituttet Kantar Gallup får på puklen af radioikonet Philip Lundsgaard, der nu er medejer af Nord FM

Philip Lundsgaard sammen med Dan Rachlin. Foto: Mogens Flindt
Philip Lundsgaard sammen med Dan Rachlin. Foto: Mogens Flindt

En ekstremt uheldig fejl af Kantar Gallup har kostet radiostationen Nord FM mellem én og to millioner kroner i mistede reklameindtægter.

Det skriver radiostationen i en pressemeddelelse.

Se også: Dizzy Mizz Lizzy springer i luften

Misæren skete, da Nord FM og Din Radio fusionerede i juli måned. I den forbindelse skulle senderne, der afmåler lyttertal, flyttes fra Din Radio til Nord FM. Konsekvensen var chokerende. Fra at have haft i omegnen af 100.000 lyttere dalede tallet til sølle 2.000. Talrige gange henvendte radiostationen sig til Kantar Gallup, der står for målingerne, men her blev det pure afvist, at der var tale om en fejl. Derfor måtte man arbejde med væsentligt lavere lyttertal, når reklamerne skulle sælges.

Den 28. november opdagede Kantar Gallup, at der faktisk var tale om en fejl, og det har fået Nord FM's ejer, Philip Lundsgaard, op i det røde felt. Han anslår, at fejlen, der altså har stået på i månedsvis, har kostet den lille radiostation mellem én og to millioner kroner i mistet reklameomsætning.

- Jeg er rasende og skuffet over Gallups opførsel, siger Philip Lundsgaard til Ekstra Bladet.

- Vi sælger reklamer på baggrund af Gallup-tallene, og når vi får at vide, at vi har 2.000 lyttere, så ryger vores priser fuldstændigt i bund. Gallup har lavet en fejl, der bare ikke må ske, fortsætter han.

Philip Lundsgaard føler sig godt og grundigt taget ved næsen og mener, at Gallups fejl har kostet virksomheden et millionbeløb i manglende reklamekroner. Foto: PR
Philip Lundsgaard føler sig godt og grundigt taget ved næsen og mener, at Gallups fejl har kostet virksomheden et millionbeløb i manglende reklamekroner. Foto: PR

Risikerer lukning
Særligt er der én ting, som nager. Philip Lundsgaard anslår, at man mellem 10 og 15 gange i perioden fra juli til november har henvendt sig til Gallup og sagt, at der måtte være tale om en fejl. Alle gangene blev det afvist.

- Det er en fejl, der bare ikke må ske. Hvordan kan vi gå fra 100.000 til 2.000 fra den ene dag til den anden uden, at der er nogen, der tænker, at der er noget galt. Det kan fysisk ikke lade sig gøre at dale så meget. Man kan undre sig over, at der ikke har været nogle professionelle folk, som har tænkt, at man burde nå til bunds i det, siger han.

Se også: Bagedyst-Rosa i stor sorg efter dødsfald

Ifølge Philip Lundsgaard betyder fejlen, at radioens eksistens er truet. Man har derfor taget kontakt til en advokat, der skal undersøge, om man kan kræve kompensation fra Kantar Gallup.

- Vi er blevet skudt voldsomt tilbage. Det er en katastrofe for vores selskab, og vi må en tur i banken. Vi er hamrende pressede, og det har vi været lige siden, det her skete, siger han.

Hos Kantar Gallup erkender man fejlen. Og beklager. Underdirektør Frank Klausen fortæller, at misæren skyldes en teknisk fejl i opsætningen af den hardware, der indgår i registreringen af lytningen. Det vil sige, at encoderen, der måler tallene, er blevet indstillet som en tv-encoder og ikke en radio-encoder.

- Det er beklageligt, men det er ikke en fejl, vi har kunnet opdage, for alle knapper har lyst grønt. Vi undrede os også over de lave tal, siger han.

Se også: Vild forvandling: Dansk komiker er slet ikke til at kende

Gallup: Ingen kompensation
Frank Klausen fortæller, at man derfor sendte en tekniker forbi radiostationen for at gennemgå opsætningen uden, at fejlen blev fundet.

- Man skal huske, at vi aldrig har målt dem før. Samtidig skete det i sommerperioden, hvor tallene kan variere. Vi har gentagne gange været i kontakt med Nord FM, og vi må beklage. Det har taget for lang tid at finde fejlen, siger han.

- Ifølge Nord FM har de tabt mellem én og to millioner kroner på jeres fejl. Hvad tænker du om det?

- Tal omkring hvad der måtte være af tab, det kan Gallup ikke have nogen holdning til. Vores radiokontrakt omkring lyttermålinger er med DR, Danske Medier, Bauer Media og Radio24Syv. Nord FM er medlem af Danske Medier, men vi har ingen aftale direkte med dem, siger Frank Klausen.

- Vil I gå ind og helt- eller delvist kompensere Nord FM økonomisk?

- Det har vi ikke mulighed for, da vores kontrakt ikke er med dem. Men jeg kan sige, at det er en fejl, der ikke kommer til at ske igen.

Tilliden er væk
Den forklaring giver Philip Lundsgaard ikke fem flade øre for. Han kan konstatere, at han nu står tilbage med en virksomhed i laser. To delvist provisionslønnede sælgere har måttet sige deres job op, fordi de ikke kunne sælge tilfredsstillende.

- At Gallup ikke vil kompensere noget som helst og henviser til Danske Medier, det er en ansvarsfraskrivelse fra Gallups side. Jeg har faktisk aldrig oplevet noget lignende. De mener, at de kan tillade sig det, fordi de er de største, og vi er de mindste. Det her var ikke sket hos de store radiokanaler, men os med skide 100.000 lyttere, er de ligeglade med.

- Du mener, at Gallup bør kompensere jer?

- Selvfølgelig mener jeg det. Det er også derfor, at vi har taget kontakt til en advokat, der er ved at undersøge, om det er muligt. De vil jo også have os til at betale for de sidste seks måneders målinger, selv om de har været forkerte. Det er rystende, siger han.

Hos Nord FM vil man fortsat benytte sig af Kantar Gallup. Simpelthen fordi man ikke har noget valg.

- Vores tillid til Gallup og troen på deres tal er fuldstændigt væk. Jeg kommer aldrig til at tro på de tal mere. Problemet er bare, at de sidder på et monopol, og alle retter ind efter dem, så det er jeg også nødt til, siger Philip Lundsgaard.

Mest læste
Seneste i flash!
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen