Helenas forunderlige forandring

Manipulation: Du får, hvad du ser, eller gør du? En tur gennem computeren kan skjule selv de mindste alderstegn

Helena på arbejde og til hverdag. Kinderne og formerne er strammet godt ind, når Helena Christensen viser undertøj. (Fotocollage: Triumph/All Over)
Helena på arbejde og til hverdag. Kinderne og formerne er strammet godt ind, når Helena Christensen viser undertøj. (Fotocollage: Triumph/All Over)

Selv om man er 43 år, har lidt slap hud og et par smilehuller, kan man stadig godt sælge undertøj.

Det beviser supermodellen Helena Christensen, der i øjeblikket viser en gude-smuk krop frem i undertøj fra firmaet Triumph.

Læs også:

Se også: Helena pynter på eget undertøjs design

Men der er ikke megen sandhed over de billeder.

- De virker manipulerede og har nok været gennem Photoshop. Helena Christensen må tænke, at det er en mærkelig måde, hun bliver fremstillet på, vurderer portrætfotograf Mads-Peter Eusebius Jakobsen.

Virkeligheden er nemlig, at når hun ikke lige er blevet gjort smidigere, slankere og glattere med en tur i Photoshop, har modellen rynker, smilehuller og hudfolder som andre kvinder.

Sådan er det jo
Photoshop eller ej. Helena Christensen kan trods sin alder stadig få de danske kvinder til at hive undertøjet ned fra hylderne i håb om at komme til at ligne supermodellen.

- Hun sælger stadig godt, fordi hun er folkeeje. Selv de unge piger ser op til hende. At billederne så er photoshoppet, betyder ikke noget. Sådan er det jo altid med reklamebilleder, siger Torben Meyer, der er kreativ direktør i reklamefirmaet Meta-phor.

Det er ikke sandheden
I mange år er multikunstneren, der ud over at være model arbejder som fotograf og designer økologisk børnetøj, blevet brugt som model i alverdens kampagner, og det vil hun højst sandsynligt fortsætte med længe endnu.

Læs også:

Se også: Se Helena i sexet photoshoot

Men de seneste år har det været nødvendigt at fjerne lidt af virkeligheden fra Helena Christensens udseende. Men folk bør være opmærksomme på, at de ikke får sandheden at se, siger Mads-Peter Eusebius Jakobsen.

- Det er et problem, at folk tror, at de kommer til at ligne en supermodel, hvis de tager tøj på som det. Billeder som disse er i den grad med til, at kvinder går hen og får spiseforstyrrelser eller mindreværdsproblemer. Jeg synes, der ligesom i England og USA bør stå, når billederne i reklamerne er manipulerede, siger han.

Læs også: Se også: Super-model med snyd på Super-model med snyd på

Ingen hemmelighed
Supermodellen selv har ikke problemer med, at der bliver pyntet på billederne af hende.

- Selvfølgelig er der foretaget retouchering - det er ingen hemmelighed. Retouchering bliver foretaget i mere eller mindre grad på alle reklamer og mode-billeder?

- specielt ved lingeri-reklamer, da kunden som regel foretrækker disse mere ‘polerede’ og ‘rene’. Det har Helena Christensen ikke nogen problemer med - ligesom hun heller ikke har problemer med billeder af hende, der ikke bliver retoucheret, siger Michelle Jensen, der er Helena Christensens manager.

1 af 5 Et nærbillede af supermodellen viser tydeligt, at der bliver snydt på reklamebillederne. (Foto: All Over)
2 af 5 - De virker manipulerede og har nok været gennem Photoshop. Helena Christensen må tænke, at det er en mærkelig måde, hun bliver fremstillet på, vurderer portrætfotograf Mads-Peter Eusebius Jakobsen. ( Foto: All Over)
3 af 5 Supermodellen er alt andet end super at se på, når hun går rundt til hverdag. (Foto: All Over)
4 af 5 Hvem ville ikke gerne have en krop som modellen? Men desværre kræver det en tur gennem Photoshop, vurderer eksperter. (Foto: Triumph)
5 af 5 Helena på arbejde og til hverdag. Kinderne og formerne er strammet godt ind, når Helena Christensen viser undertøj. (Fotocollage: Triumph/All Over)

Skærm

Mest læste i flash!