Nets undersøger påstande om Se og Hør overvågning

Betalingskortservicen Nets vil undersøge, om en medarbejder kan have udleveret fortrolige oplysninger til Se og Hør

(Arkivfoto: Joachim Adrian)
(Arkivfoto: Joachim Adrian)

En medarbejder fra Nets, tidligere kendt som PBS, udleverede i årevis fortrolige oplysninger til ugebladet Se og Hør. Det påstår den tidligere Se og Hør journalist Ken B. Rasmussen i en ny roman ifølge BT.

- Det er helt ny information, som vi tager meget alvorligt, siger kommunikationskonsulent hos Nets Ulrik Marshall til Ekstra Bladet.

- Hvis det er rigtigt, det som bliver sagt, tilføjer han.

Omstændigheder undersøges
Bogen beskriver, at journalister på Se og Hør betalte medarbejderen fra PBS for at udlevere oplysninger om de kendte og kongeliges brug af kreditkort. Herunder VISA og MasterCard. Kreditkorttransaktionerne gav adgang til oplysninger om blandt andet indkøb af flybilletter og hotelophold, som journalisterne så kunne bruge til at finde ud af, hvor de kendte og kongelige befandt sig. Informationerne blev leveret på SMS til journalisterne, beskriver bogen.

- Vi er fra morgenstunden gået i gang med at undersøge omstændighederne nærmere. Det er vigtigt for os, at vores kunder ved, at vi tager sikkerhedsoplysninger alvorligt, siger Ulrik Marshall.

Betalt sort
Ekstra Bladet vil gerne vide, om det scenarie, som beskrives i bogen, overhovedet kan lade sig gøre, og hvor mange medarbejdere der i det tilfælde vil have adgang til at sammenkæde sådanne oplysninger. Men det kan Nets endnu ikke sige noget nærmere om.

- Vi har specialister på banen, som er ved at undersøge sagen, siger han.

PBS-medarbejderen omtales i bogen som ’IT-specialist,’ og han blev ifølge bogen hver måned betalt 10.000 kroner for informationerne, som blev betalt sort.

Nets blev dannet i 2009, hvor PBS og norske Nordito slog sig sammen. Selskabet har omkring 2000 medarbejder fordelt i fem forskellige lande.

Ved du noget om sagen? Tip os på SMS 1224 (alm. SMS-takst) eller send os en mail på 1224@eb.dk