Anni i bitter strid med auktionshus

Ikke til at stole på: Fønsby købte stol af lauritz.com, der senere selv satte spørgsmålstegn ved ægtheden

Anni Fønsby troede, hun gjorde en god handel på nettet, men fandt siden ud af, at hun var blevet taget ved næsen. Foto: Mogens Flindt)
Anni Fønsby troede, hun gjorde en god handel på nettet, men fandt siden ud af, at hun var blevet taget ved næsen. Foto: Mogens Flindt)

Anni Fønsby, der for nylig blev løsladt, har gennem ni måneder været i en bizar stoledans med auktionsfirmaet lauritz.com.

For to-tre år siden købte hun, hvad hun troede var en ægte Ludwig Mies van der Rohe-stol, via den tyske afdeling af auktionsfirmaet.

Men da hun for ni måneder siden ville sælge stolen, som hun havde købt for 11.000 kroner, da hun stadig var sammen med Erik Damgaard, fik hun en slem overraskelse.

Hørte intet
- Jeg kontaktede Lauritz i Herlev, men her fik jeg at vide, at de ikke ville sælge den, fordi de ikke mente, den var ægte, siger Anni Fønsby.

Se også: Anni endelig løsladt



Se også: Anni Fønsby udråbt som botox-dronning i ny sang



Se også: Anni fester med pizzamand fra Tåstrup

Hun fik derpå besked om, at den danske afdeling ikke ville have noget med sagen at gøre, da stolen var købt i Tyskland.

- Så jeg måtte selv bruge 1000 kroner på at sende den derned. Og siden hørte jeg intet. Til sidst pudsede jeg en advokat på dem, men han fik heller aldrig noget svar fra Lauritz i Tyskland, siger Anni.

Ekstra Blads-effekten
Da Ekstra Bladet gik ind i sagen i går, kom der imidlertid fart over ekspeditionen. Anni blev ringet op af auktionshusets direktion, der undskyldte og lovede, at hun ville få pengene retur. Også dem, hun havde brugt på at sende stolen til Tyskland.

I en mail til Ekstra Bladet beklager Lauritz episoden:

’Lauritz.com lever af tilfredse kunder. Desværre har vi ikke levet op til vores målsætning om at sikre vores kunde den bedst mulige service. Heldigvis er det vores oplevelse, at vores kunder forstår, at der kan ske en fejl, men til gengæld forventer, at vi reagerer på og korrigerer sådanne. I det konkrete tilfælde har vi således også kontaktet køber med en undskyldning. Vi har endvidere informeret hende om, at godtgørelsesbeløbet udbetales i dag,’ skriver konceptchef Mette Jessen til Ekstra Bladet.

12.000 kroner retur
Anni får altså 12.000 kroner retur, men sidder stadig tilbage med advokatregningen.

- Jeg har handlet hos Lauritz i mere end ti år, og det har altid fungeret godt. Men det her er ikke o.k. Man kan i det mindste indlede en dialog med kunderne i stedet for at ignorere deres henvendelser, så man er nødt til at bruge en advokat. Ja, ham svarede de så heller ikke. Det her skal de virkelig rette op på, siger Anni.

Hun kan dog notere sig, at det var hende, der vandt stoledansen, da musikken stoppede.