Tidligere Se og Hør-ansatte bekræfter it-overvågning

Radio24syv og BT har talt med kilder, der fortæller om det ulovlige arbejdsredskab på ugebladet

Endnu en tidligere journalist fra Se og Hør fortæller i tirsdagens udgave af BT, at ugebladet opererede med en såkaldt "tys-tys-kilde", der via sit job hos Nets fodrede Se og Hør med kendte og kongeliges kreditkortoplysninger.

- Det var imponerende og nærmest, som om virkeligheden overgik fantasien. Man havde ikke turdet håbe på, at det kunne lade sig gøre. Det var jo et fantastisk overvågningsredskab, siger kilden, som af hensyn til sin fremtid i branchen ønsker at være anonym.

Se også: Ekspert: Journalister og chefredaktør kan risikere fængselsstraf



Se også: Kongehuset om Se og Hør-skandalen: Vi har noteret os sagen

Ifølge den tidligere medarbejder kendte Se og Hørs daværende chefredaktører til brugen af den hemmelige kilde, skriver BT. Den ulovlige overvågning var ifølge kilden bredt kendt på ugebladet, men kun en lille gruppe medarbejdere benyttede sig af metoden.

Henrik Qvortrup kan overfor BT ikke afvise, at der uden hans kendskab er begået ulovligheder under hans tid som chefredaktør. Han har dog ikke selv kendskab til metoden, lyder det.

Radio24syv har også været i kontakt med to anonyme kilder, der begge er tidligere medarbejdere hos Se og Hør.

De bekræfter uafhængigt af hinanden, at ugebladet havde en kilde i Nets, der forsynede avisen med dankortoplysninger. Ifølge Radio24syv nævner kilderne også navnet på Nets-medarbejderen.

Se også: Poul Madsen: Hacking er uhørt på Ekstra Bladet



Se også: Politi undersøger Nets i Se og Hør-sag

BT skrev mandag på baggrund af en ny bog af den tidligere Se og Hør-journalist, at en medarbejder hos Nets - det tidligere PBS - skal have forsynet ugebladet med kreditkortoplysninger om kendte og kongelige. Overvågningen skulle ifølge bogen have fundet sted fra 2008-2012.

Medarbejderen hos Nets skulle angiveligt have givet Se og Hør oplysninger om, hvor og hvornår diverse kendte og kongelige brugte deres kreditkort. På den måde skulle ugebladet have været i stand til at opspore, hvor de kendte befandt sig, samt kunnet berette om, hvad de brugte penge på.

Journalisten bag bogen Ken B. Rasmussen har været ansat i fem år på Se og Hør, og bogen, som har givet anledning til påstandene, er skrevet som fiktion.

1 af 3 
2 af 3 
3 af 3