Bæstet i anti-hadkampagne: Superfedt at give fuck-fingeren

Muskelmanden Jens 'Bæstet' Dalsgaard er reklamesøjle for sko i den satiriske kampagne 'Hate is so 2018' i Danmark, Tyskland, Sverige og Norge

'Hate is so 2018'.

Det er slagordet over Jens 'Bæstet' Dalsgaard nøgne overkrop. Den danske muskelmand har et stykke tid optrådt på postere i skokæden Biancos butikker rundt omkring i Danmark, Tyskland, Sverige og Norge.

På et skilt over det 100 kilo tunge fitness-fænomens mave står der 'hate different' eller på jævnt dansk: Had forskellighed!

'Ja, ja. Det er mig, bekræfter Bæstet, da Ekstra Bladet ringer og spørger ind til den nye, usædvanlige kampagne for fodtøj.

doc6zuotug9eauyooslol6.jpg
Jens Dalsgaard skynder sig at understrege, at hadet skal opfattes ironisk og som en satirisk kommentar til en del moderne menneskers hang til at mobbe folk, der ikke ligner Hr og Fru Danmark.

Provokerende kampagne
I kampagnen er Jens Dalsgaard i selskab med andre profiler, der skiller sig ud ved at være en del ældre, mere kurvede eller mindre naturlige end de fleste.

- Det er superfedt at give fuck-fingeren til de der typer på de sociale medier, som går amok over andre menneskers væremåde og udseende. I min verden ville det være kedeligt, hvis vi alle var ens. Vi risikerer at komme til at ligne robotter, siger Jens Dalsgaard.
doc6unsvy3yzr51865a8j47.jpg
- Opfatter folk, at kampagnen er ironisk?

- Den er provokerende, men hvad andre tænker, må de selv om. På de sociale medier har nogle spurgt: Hvad har du gang i? Men jeg er vant til, at folk har fordomme om mig og mit udseende, siger Jens Dalsgaard.

Brugte vold som værktøj
Bæstet har tusinder af følgere på de sociale medier og er en kendt skikkelse i det internationale bodybuilder-miljø.

Han blev især kendt i Danmark efter Ekstra Bladets reportage om ham i 2016 med forsiden 'Jens var manden alle frygtede: Jeg brugte vold som værktøj'.
doc6ulwuqniac514ihb34ef.jpg
 

Her beskrev han en ungdom præget af kriminalitet i det østjyske bandemiljø, vold og frådende vrede. Bæstet var med sine egne ord 'en kamikaze-spasser'. Senere kammede det over i usund overtræning, fejlernæring og stress.

Men som beskrevet i en Ekstra Bladets reportage sidste år tog Bæstets liv en dramatisk ko-vending, da han for to år siden blev ramt af en livstruende hjerneblødning.

Jens Dalsgaard droppede sin adhd-medicin, gik på kur, lagde sine træningsvaner om og fandt frem til blidere, mere velovervejede sider af sig selv i samværet med kæresten Frederikke.
doc6unsvvfs2t3d7vm3irc.jpg
Brækkede to skohorn
Parret bor nu i København, og Jens Dalsgaard lever af at sælge kosttilskud, optræde som fotomodel og tilbyde mental og træningsmæssig online-rådgivning.

Det er reklamebureauet &Co, der har sat fodtøjs-kæden Bianco Footwears nordeuropæiske kampagne i værk. Bæstet blev kontaktet igennem et casting-bureau, og knips - kort efter slog den på overfladen ret skræmmende 'bad ass' et slag for herresko.

Jens Dalsgaard har dog ikke umiddelbart tænkt sig at gå i virksomhedens sko.

- He, he. Nej, det har jeg ikke. Jeg blev presset ned i en størrelse 42. Det var det eneste nummer, de havde. Faktisk brækkede jeg to skohorn, griner den muskuløse mand. 

***

Bianco-chef: Kampagnen deler vandene

Sko-kæden Bianco Footwears utraditionelle anti-hadkampagne er ikke alene en reklame for fodtøj. Det er i lige så høj grad en skæv kommentar til tidens manglende etikette, hvor der især på nettet hurtigt kan brede sig en hadefuld stemning.

Det forklarer virksomhedens chef for detailhandel, Karina Stokholm

- Vi sætter på spidsen, at mange dømmer noget og nogen på det ydre i første hug. Vi kunne også have valgt en poleret model med roser i håret, men der vil vi hellere være lidt skæve ved at gribe fat i en tendens og bruge modeller der optræder som sig selv. Modeller, der som Jens Dalsgaard hver dag får blikke, hvor omgivelserne tænker: Er han rocker, eller hvad?

doc6zun1v7in7ozy35pol7.jpg
- Hvordan kan begrebet had hjælpe med at sælge sko?

- Jamen, vi har selvfølgelig en kommerciel bagtanke. Vi vil gerne sælge flere sko. Men vi håber, at folk vil huske os og tænke, at det var os med den der skøre kampagne. Vi fokuserer jo på noget, der fylder meget i folks hverdag.

- Er du bange for, at folk tager budskabet om at hade for pålydende?

- Kampagnen deler vandene. Det er der ingen tvivl om. Det kan man også læse i nogle af facebook-kommentarerne. Men det viser jo netop, at man skal passe på med at være for hurtig på aftrækkeren. Jens Dalsgaard har faktisk meget mere at byde på end sit hårde ydre.