Danske bloggere i shitstorm over 'gratis' drinks

Flere kendte influencers er kommet i modvind efter en påskefrokost

Christina Barré er havnet i modvind på det sociale medie Jodel. Foto: Thomas Lekfeldt
Christina Barré er havnet i modvind på det sociale medie Jodel. Foto: Thomas Lekfeldt

En række kendte bloggere og såkaldte influencers - eller influenter på dansk - er kommet i heftig modvind på sociale medier efter en påskefrokost skærtorsdag.

Det kan man blandt andet læse om på LinkedIn.

Influencers lever af følgerne på deres blog og/eller Instagram-profil, hvor de blandt andet bliver betalt for at teste nye produkter eller for samarbejder med eksempelvis tøjmærker eller skønhedsprodukter.

Blandt deltagerne i påskefrokosten var Christina Barré, der er selvstændig erhvervsdrivende i et agentur for en række kendte danske bloggere. Hun er selv tidligere blogger, men er nu udelukkende aktiv på Instagram.

På bloggernes såkaldte stories (videoklip på Instagram, der er tilgængelige i 24 timer, red.) kom det frem, at deltagerne i påskefrokosten ønskede at få de drinks, de havde bestilt på en bar i København, betalt af stedet.

Her siger én:

- Ej, nu er I tarvelige. Vi vil gerne betale.

- Nej, vi gider ikke. Vi gør dem en tjeneste, lyder svaret fra Barré med henvisning til deres indirekte reklame på de mange tilstedeværende influenceres stories.

I modvind på Jodel
Her kunne historien være endt - hvis ikke det var for det anonyme sociale medie Jodel, hvor brugerne blandt andet diskuterer danske bloggere på en slags under-kanal ved navn Bloggergossip.

Her diskuteres navngivne danske bloggere og influenceres til tider meget kritisk af de anonyme brugere, hvilket Christina Barré kritiserede i 'Go' aften Danmark' for en måned siden.

Her kaldte hun Jodel for 'en mobbeplatform'.

Sådan virker det sociale medie Jodel

På det sociale medie Jodel, kan brugere anonymt skrive opslag og lægge billeder ud. Alle kan kommentere hinandens opslag samt up- eller downvote opslag eller kommentater, som de enten kan lide eller ikke lide.

Der er en række regler for, hvad man må og ikke må. Man må blandt andet ikke skrive folks navn, adresse, telefonnummer, nummerplade, kontaktinfo til deres sociale medier eller andre personlige informationer som kælenavne og initialer eller lignende. Dog er det er okay at skrive navne på offenlige personer.

Det er også forbudt at skrive trusler eller hadefulde kommentarer, ligesom at man ikke må opfordre til vold.

Hvis reglerne bliver overtrådt, kan brugerne anmelde opslaget eller kommentaren til administratorerne, der sletter det, hvis de vurderer, at det er en overtrædelse af reglerne.

Episoden med bloggerne, der i manges øjne lever et priviligeret liv takket være deres følgere, men alligevel ønsker gratis drinks, faldt mange brugere på Jodel for brystet i en sådan grad, at en eller flere besluttede sig for at købe 30.000 falske følgere til Barrés på daværende tidspunkt offentlige Instagram-profil, der således endte med at være fulgt af omkring 52.000.

Du kan se shitstormen her.

På Jodel fik episoden navnet #påskeshitstorm. Christina Barré troede angiveligt i første omgang, at hendes konto var blevet hacket. Flere kritiske kommentarer blev efterfølgende slettet, og hun har siden gjort sin Instagram-profil privat.

Herunder kan du læse hele Christina Barrés udlægning af sagen:

Her er Barrés udlægning af sagen

Ifølge Christina Barré bygger hele shitstormen på en misforståelse om, at hun og hendes veninder ikke skulle have betalt for deres drikkevarer.

Det er imidlertid ikke sandt, forklarer hun.

'Jeg må dog slå fast, at der er tale om flere misforståelser - og i værste fald en storm i et glas vand, hvor ukendte personer har mikset to forskellige samtaler/situationer og efterfølgende bygget en historie op på det sociale medie, Jodel. Herefter har gossip'en fået yderligere opmærksomhed via det omtalte opslag på LinkedIn', skriver hun i en mail til Ekstra Bladet og udlægger, hvad der for hende er det korrekte forløb:

'Fakta er imidlertid følgende: I festligt lag er vi en gruppe gode veninder, der udfordrer hinanden til at invitere en sød bartender ud at danse. Den, der tør, får gratis drikkevarer resten af aftenen fra de øvrige veninder. Der er altså IKKE tale om, at vi forventer eller beder om gratis drikkevarer fra nogen, men kun om at vi har gang i et sjovt, internt væddemål'. 

'Den anden situation opstår, da en gruppe unge, interesserede mænd forsøger at sælge os en sejltur til 2.000 kr. Trods ihærdige forsøg og en del uskyldigt flirteri, takker vi nej til de unge herrer – med en frisk kommentar om, at de burde have inviteret os med som gentlemen, ikke som købmænd, hvis de ville have vores selskab. Der var INGEN forsøg på at tiltuske os en gratis sejltur, tværtimod'.

'Der er altså tale om to helt forskellige samtaler og situationer, hvor sætninger er taget ud af deres kontekst og bliver brugt til at lave en usand historie. Vi har i øvrigt selv betalt for alt det, vi drak den aften, hvilket jeg kan dokumentere, se vedhæftede bilag fra Toldbod Bodea og Ofelia Beach fra den aften.'

- Hvorfor har du ikke til at starte med vist dokumentation for, at I rent faktisk har betalt jeres drikkevarer?

'Jeg har sendt dokumentation til mange af dem, der har skrevet direkte til mig på Instagram. Men meget af det her er jo foregået på Jodel, og det er et anonymt medie, og af samme grund opholder jeg mig ikke der. Så der har jeg ikke kunnet svare tilbage. Men jeg er ikke bleg for at svare tilbage, når folk skriver til mig, og det har jeg også gjort'.

- Hvilke reaktioner har du fået på dine storys i torsdags?

'Jeg er blevet gjort bekendt med, at der har ligget en række negative kommentarer under mit billede på Instagram den pågældende dag. Disse lå dog camouflerede i skyggen af de 800 falske kommentarer som en ukendt person valgte at købe mig, og jeg har derfor ikke læst dem eller reageret på det. Samtlige kommentarer er nu slettet. Jeg har dog modtaget et hav af sympatiske og opbakkende beskeder i min Instagram direct.

- Kan du forstå, at dine udtalelser om gratis drinks er faldet nogen for brystet?

'Hvis det havde været sandt, ja. Men der har aldrig været tale om gratis drinks, da vi har købt og betalt alting selv'.

 

 

Barrés dokumentation for betaling af drinks. Foto: Privat
Barrés dokumentation for betaling af drinks. Foto: Privat

Her ses Barrés kontoudtog. Foto: Privat
Her ses Barrés kontoudtog. Foto: Privat

Barrés dokumentation for betaling af drinks. Foto: Privat
Barrés dokumentation for betaling af drinks. Foto: Privat
 

Kan skade troværdighed
Katja Moikær er journalist og blogger og skriver blandt andet om blogs på Building Blogs. Hun peger på, at der er kommet et øget fokus på influenceres ageren på sociale medier.

- Vi ved godt, at de ting, der foregår på Facebook, Instagram og Youtube, ikke nødvendigvis er ægte, og der kommer flere og flere sider, der er dedikeret til at afdække det, vurderer hun over for Ekstra Bladet.

- Jeg tror, det er en del af en stor bevægelse, hvor folk er trætte af bullshit og ren overflade, tilføjer hun.

Hun understreger, at hun ikke har fulgt den aktuelle sag meget nært, men at hun udtaler sig om den generelle udvikling.

- Handler det simpelthen om, at vi er trætte af Instagrams polerede verden?

- Nej, ikke nødvendigvis. Det må gerne se godt ud, og folk har ikke noget problem med reklame eller sponsoreret indhold, så længe det er gjort ordentligt og troværdigt.

- Hvorfor tror du så, at denne sag har udviklet sig til en shitstorm?

- Jeg tror, mange reagerer på, at man ikke tager kritiske kommentarer til sig. Og så gælder det helt generelt, at hvis man forsøger at lukke en shitstorm ved at slette kommentarer, så går det galt. Det gælder om at være lydhør og i dialog med læserne, understreger hun.

- Hvad kan det få af betydning at få en masse falske følgere på sin Instagram-profil?

- Det kan skade hendes troværdighed – især nu hvor debatten omkring falske følgere har raset det sidste halve år. Hvis folk ved, at hun ikke selv har købt dem, er skaden måske mindre stor, men det kan risikere at påvirke hendes profil i Instagrams øjne og i forhold til de Instagram-brugere, hun ønsker at nå ud til, slår hun fast.

Ekstra Bladet har set screendumps fra de nu slettede meningsudvekslinger på Instagram.

Skærm

Mest læste i flash!