Interview med kendispar kostede 119.000 kroner

Et interview med skuespillerinden Sus Wilkins og sangerinden Freja Kirk har kostet Sundhedsstyrelsen kassen

Sus Wilkins har ikke selv fået en krone for interviewet, oplyser hun til 'Detektor'. Foto: Tariq Mikkel Khan
Sus Wilkins har ikke selv fået en krone for interviewet, oplyser hun til 'Detektor'. Foto: Tariq Mikkel Khan

Sundhedsstyrelsen har brugt 119.000 kroner på et interview med skuespillerinden Sus Wilkins og sangerinden Freja Kirk.

Det kan DR's 'Detektor' fortælle.

Det sponsorerede interview med kendisparret er lavet i samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen, Soundvenue og mediebureauet IUM og er blevet bragt på musiksitet Soundvenue.

Interviewet er en del af Sundhedsstyrelsens strategi om at nå ud til den yngre målgrupper med budskaber om, at man skal huske at vaske hænder, holde afstand og nyse i ærmet.

Se også: Regning eksploderer: Brostrøm-videoer kostede over 130.000 kr.

Soundvenue har stillet deres platform til rådighed for det annoncerede indhold, oplyser Stine Flod Storgaard, chefkonsulent fra Sundhedsstyrelsens forebyggelsesafdeling. Hun vil dog ikke til 'Detektor' uddybe, hvordan de 119.000 kroner er blevet fordelt mellem de involverede parter. Tilsyneladende har hverken Sus Wilkins eller Freja Kirk dog fået en bid af kagen for at være med.

'Vi har ikke fået nogen penge for at medvirke i interviewet,' skriver Sus Wilkins til 'Detektor'.

Freja Kirk gik på knæ for Sus Wilkins i 2018. Foto: Mogens Flindt
Freja Kirk gik på knæ for Sus Wilkins i 2018. Foto: Mogens Flindt

I et interviewet svarer parret på 12 spørgsmål om, hvordan coronapandemien har ændret deres liv. De havde for eksempel planlagt et bryllup, der skulle have fundet sted om fem måneder i Sydeuropa, hvilket nok kommer til at blive påvirket af coronapandemien.

Se også: Dansk skuespillerinde jubler: - Jeg skal giftes

Dyrt interview
Det er ikke første gang, at det er kommet frem, at Sundhedsstyrelsen bruger mange tusind kroner på annonceret indhold.

Torsdag kunne Ekstra Bladet fortælle, at to videointerview med direktør for Sundhedsstyrelsen Søren Brostrøm og tv-kendis Tine Gøtzsche kostede 135.000.

Enhedschef Niels Sandø kunne der fortælle, at Sundhedsstyrelsen faktisk fortrød de meget dyre videoer.

'Vi har afprøvet forskellige formater på sociale medier. De to små videoer, hvor Tine Gøtzsche interviewer Søren Brostrøm, fungerede slet ikke', skrev han blandt andet i en skriftlig kommentar til Ekstra Bladet.