Kira Eggers for tyk til at barbere sig selv: - Jeg skal tortureres

Den tidligere nøgenmodel og nuværende blogger vil faste den kommende måned for at smide de overflødige kilo. På et tidspunkt måtte hun få sin veninde til at vokse hende mellem benene

Når man bliver ældre, bliver det sværere at smide de overflødige kilo, og Kira Eggers har måttet sande, at hun ikke er nogen undtagelse.

Efter en 'lang og dejlig sommer', hvor hun spiste, hvad hun havde lyst til - når hun havde lyst - har fedtet sat sig på maven, og selv om hun efter eget udsagn 'kun' skal smide fem-seks kilo, så er det netop de sidste kilo, der er ekstra svære at komme af med.

Værst stod det til, da hun under sin medvirken i TV3-programmet 'Min fede træner' fandt ud af, at maven var for stor til, at hun kunne intimbarbere sig selv og derfor måtte bede en veninde om at vokse hende i stedet.

Kira Eggers overlod intimbehandlingen til sin veninde, mens hun selv skriger af smerte - se episoden her. Video: Kira Eggers

Nu er mange af kiloene smidt, og Kira Eggers har besluttet for, at de sidste også skal væk.

Derfor vil hun hver fredag de kommende fire uger offentliggøre en videoblog, som du kan se her på Ekstra Bladet og følge hendes vægttab og få tips og tricks til at tabe sig og få en sund hverdag.

Faster 16 timer dagligt
Måden Kira Eggers har tænkt sig at smide de sidste kilo er gennem en '16:8-faste', hvor man har et vindue på otte timer, hvor man må spise - resten af tiden skal der fastes.

- Er det ikke usundt at sulte sig selv for så at overspise i en kort periode? Jeg troede, det var bedst at spise små og mange måltider?

- Du skal spise varieret af sund fedt proteiner og kulhydrater. Vigtigt at få sund fedt og kulhydrater, dels for energi og dels for at få nok kalorier. Jeg spiser tre hovedmåltider og snacker lidt frugt eller drikker en shake med protein og frugt på siden.

- Jeg oplever, at min søvnrytme er blevet meget bedre, og jeg har fået meget mere energi.

Hvad er så bagsiden ved at faste? Kan du mærke, at du bliver mere irritabel, når du er sulten, eller er der fysiske ulemper?

- I begyndelsen fik jeg mavekramper og hovedpine, fordi jeg er vant til at spise hele dagen. Jeg har været sulten, når jeg vågner, men ikke i sådan en grad, at det er ubehageligt, for så ville jeg ikke gøre det.

- Jeg tror, der går noget tid, før jeg bliver irriteret, fordi jeg er meget målbevidst, jeg har det rigtige mindset, siger hun.

Kira afslører i denne video, hvordan den første uge med faste er gået, og så giver hun gode tip til træning og kost. Video: Kira Eggers

Sandheden om periodisk faste

Kostvejler og ekspert i periodisk faste Nickolai Damgaard afliver myter:

Man forbrænder sine muskler, når man faster
Forkert. Faktisk viser flere studier, at periodisk faste er med til at øge din muskelmasse grundet den store stigning i vækst, ungdomshormonet HGH.

Folk med lavt stofskifte må ikke faste
Forkert. Igen er der studier, der viser, at faste kan booste stofskiftet

Man må ikke træne, når man faster
Bullshit, man skal sørge for at have en normal hverdag, også når man faster.

Bonus-info:

Flere atleter er begyndt at bruge den faste, der hedder 20:4, hvor man faster i 20 timer og spiser i fire, da de får en øget stigning i deres væksthormon HGH, de oplever bedre recovery og sover generelt bedre. De bruger fasten i træningsperioder, og så spiser de 'normalt' op til konkurrencer.

Gode råd til nybegyndere

Start stille og roligt op og giv dig selv mindst fire uger til at prøve det af. Fast nogle dage, hvor du har travlt eller er på farten - ikke en søndag, hvor der bliver bagt hjemmebagte boller derhjemme.
Drik godt med vand, så du ikke dehydrerer (heller ikke for meget) og drik noget varmt. Hold dig aktiv og tag evt. en powernap, hvis du føler, det er nødvendigt.

Skærm

Mest læste i flash!