Kort før Grand Prix'et: DR sætter vært på plads

Der er retningslinjer, der skal overholdes, når man er helt eller delvist ansat i DR. De regler har Johannes Nymark overtrådt

Johannes Nymark og Annette Heick skal endnu en gang stå i spidsen for Dansk Melodi Grand Prix. Foto: Betina Fleron Hede /DR
Johannes Nymark og Annette Heick skal endnu en gang stå i spidsen for Dansk Melodi Grand Prix. Foto: Betina Fleron Hede /DR

Når DR lørdag 10. februar sender Dansk Melodi Grand Prix fra Aalborg, er det igen Annette Heick og Johannes Nymark, der skal styre popslagets gang.

Men her få dage før den traditionsrige sangdyst løber af stablen, har Johannes Nymark bragt sig selv i noget uheldig situation. Det skriver journalista.dk.

Den tidligere Grand Prix-vinder har på Instagram delt billeder, hvor han omtaler mærker på både tøj og briller, som skal bruges til musikkonkurrencen og til events i den forbindelse. Og det må man ikke, fremgår det tydeligt af DRs regler.

'Medarbejdere på DR må ikke udnytte deres stilling til at opnå private fordele. Det samme gælder redaktioner eller enheder, der forsøger at opnå særlige ydelser eller fordele i kraft af deres tilknytning til DR', står der i DRs etiske reglsæt, der ifølge journalista.dk har den helt klare tommelfingerregel, at enhver form for modtagelse af gaver og andre lignende reklameindslag, skal være godkendt af modtagerens overordnede.

Hos DR erkender man fejlen.

– Det er en fejl, som der nu er blevet rettet op på. Det er korrekt, at det ikke er inden for DRs etiske retningslinjer, skriver DRs presseafdeling i en mail til journalista.dk.

Johannes Nymark har i forbindelse med kritikken fjernet reklamen i sine Instagram-opslag.

Sådan så det oprindelige opslag ud, hvor Nymark tydelig skriver hvem, der har klædt ham på til pressemøde:

Siden er Grand Prix-værtens opslag blevet redigeret:

Klar til pressemøde på molodi grand prix

A post shared by Johannes Nymark (@joe_ny) on

Johannes Nymark og har også været på jagt efter den perfekte Grand Prix-brille, og ingen er vist i tvivl om, hvilken optiker han foretrækker.

Johannes Nymark har også tidligere reklameret for sin favoritoptiker:

New glasses from Tom Ford and #bakoptics is the eye wear pusher:-)

A post shared by Johannes Nymark (@joe_ny) on

At Johannes Nymark har bragt sig selv og DR i den her situation, kalder DRs underholdningschef , Jan Lagermand Lundme, for 'mega irriterende'.

- Jeg er oprigtigt ked af det. Det burde være meget klart, at man ikke må sådan noget. Som fastansat i DR må man aldrig gøre det, men som freelancer er det en svær balance. Men reglen er klokkeklar. Man må aldrig reklamere i forbindelse med DR, siger Jan Lagermand Lundme.

- Har DR ikke klædt Johannes Nymark ordentligt på?

- Åbenbart ikke, siger underholdningschefen, der tager det fulde ansvar for sagen.

- Hvad er konsekvensen?

- Den er, at Johannes har fået en reprimande af mig, og så skal han absolut ikke gøre det igen, siger Jan Lagermand Lundme, der garanterer, at det udelukkende bliver DRs kostumeafdelingen, der kommer til at stå for det tøj, Johannes Nymark skal have på til showet 10. februar.

Ekstra Bladet har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Johannes Nymark.

Flere reklame-brølere
Det er ikke første gang, at DR kommer i reklame-klemme i forbindelse med Dansk Melodi Grand Prix.

Tilbage i 2015 havde en danser bukser på fra Adidas, men det så Jan Lagermand Lundme ikke noget problem i, da Ekstra Bladet spurgte til reklamebukserne.

Se også: DR: Dansende reklame i MGP er ikke reklame

- Mærketøj er simpelt hen en del af den tid, vi lever i. Det er sindssygt svært at finde tøj og sko uden et mærke på, for det er nu engang den måde, vi går klædt på, sagde han.

Alligevel valgte DR at fjerne den ene af de de tre legendariske striber på bukserne.

Se også: DR-drama inden show-start: Ændrede bukser i sidste øjeblik

Sagen om bukserne kom bare få uger efter, at 'X Factor'-dommer Remee fik ballade for at optræde med en hat med bogstaverne 'JA'. Det blev vurderet til at være reklame, fordi bogstaverne dækkede over duoen Josh & Alexander, som musikmageren arbejdede sammen med.

Se også: Ny kasket-brøler i ’X Factor’: Remees JA-hat er reklame

Også den tidligere 'X Factor'-dommer Lina Rafn kom galt af sted med sin kasket.

Se også: Nej til gratis reklame: Wood Wood har kæmpeunderskud
Se også: I aften er Wood Wood-kasketten løs igen

Mest læste i flash!
Hent flere