Roland Møller: Vi snød døden

Den nykårede Bodil-vinder Roland Møller taler ud om sin skræmmende oplevelse under terror-angrebet mod Bruxelles, hvor han kun var tre minutter fra bomberne

Se nogle af de voldsomme optagelser fra lufthavnen efter eksplosionen her (Video: UGC)

- Jeg skal lige love for, at vi kom lidt for tæt på de bomber, siger Roland Møller til Ekstra Bladet, da vi får fat på ham på telefon i forbindelse med terror-angrebet mod Bruxelles og tilføjer:

- Vi havde gallapremiere på vores film ’Under Sandet’ i Bruxelles i går aftes, og så skulle vi jo lige ud og fejre filmens gode modtagelse med et par drinks. Og det betød jo, at jeg kom til at sove over mig i ti minutter her til morgen. Vi var derfor nødt til at bestille en ny taxa og køre ud mod lufthavnen i Bruxelles, fortæller Roland Møller, der var i Bruxelles sammen med filmproduceren Mikael Rieks.

Se også: Bodil-vinder tæt på bomberne i Bruxelles

En engel holdt hånden over mig
- Vi var faktisk kun tre minutter fra at køre direkte ind i bombehelvedet. Og naturligvis var vores flyafgang til Danmark aflyst. I slipper sgu ikke så nemt for mig. Der er åbenbart en engel, der holder hånden over mig.

Roland Møller forklarer også, at han efter bombe-angrebet mod lufthavnen, foreslog  Mikael Rieks, at de skulle tage toget til lufthavnen i Amsterdam for at tage et nyt fly.  Men Mikael Rieks ville ikke have, at vi tog toget. Så vi tog  i stedet en taxa mod Amsterdam med en  marokkansk taxa-chauffør, der kørte lidt kreativt gennem hele Bruxelles, der selvfølgelig var afspærret alle vegne, siger Roland og tilføjer:

- Og fra Bruxelles til Amsterdam var der stort set en lang kø på motorvejen hele vejen til Amsterdam. Lige  nu befinder vi os i Amsterdam Lufthavn, hvor vi har været heldige at få et fly hjem mod Danmark.

Her ses folk søge mod udgangene i lufthavnen efter eksplosionen

Se også: Her flygter de fra døds-zonen

Samhørighed og tristhed
Hvordan var stemningen ude ved lufthavnen i Bruxelles og i selve Bruxelles lige efter terror-angrebet?

- I starten var der en stemning af samhørighed, hvor folk rullede vinduerne ned og talte med hinanden om, hvad der var sket. Og vi var selvfølgelig også glade på vores egne vegne med henblik på, at vi havde undgået at blive bombemål for terroristerne, siger Roland og tilføjer:

- Men bagefter blev vi også triste, fordi så mange mennesker har mistet livet under terror-angrebet. Og til sidst blev jeg sur, fordi der kom nogle unge mennesker op på siden af vores bil, der på fransk spurgte vores chauffør, hvad der var sket. Og det forklarede han så. Men de unge mennesker reagerede bare med at grine dumt og kørte videre. Der blev jeg sgu lidt gal. Jeg fik lyst til at hoppe ud af bilen og give dem en lille opsang. De skulle have set vores film 'Land of Mine', så kunne det være, at de kunne lære lidt om livet.

Se også: Øjenvidner i Bruxelles: - En kvinde råbte 'hvor er min baby'

Der var hurtigt meget politi til stede i lufthavnen (Video: AP)

Kontaktede alle de nærmeste
Roland fortæller også, at filminstruktøren Martin Zandvliet ikke har været med i Bruxelles.

- Hvis han havde været med, havde han fået mig op til tiden. Han kender mig nemlig rigtig godt. Og så var det jo nok gået galt ude i lufthavnen. Martin ringede selv herned for at høre, om vi var okay.

Har du ringet hjem og fortalt din kæreste Nicoline Toft om den skræmmende oplevelse?

- Ja. Jeg har fortalt det til alle, der er tæt på mig. Og jeg har også lavet et opslag på facebook. Jeg har været i kontakt med både min kæreste, mine forældre og min søster.

Filmen 'Under Sandet' blev i øvrigt modtaget med stående applaus i Bruxelles, og publikum var ifølge Roland Møller vildt begejstrede for ’Under Sandet’.

112 - 22. mar. 2016 - kl. 11:30 Vidner til Bruxelles-angreb: Vi vidste straks det var terror

Filmproduceren Mikael Rieks fortæller også til Ekstra Bladet om sine oplevelser i Bruxelles:

- Det er fuldstændigt surrealistisk. Her til morgen blev jeg pisse hamrende sur over, at Roland havde sovet over sig i ti minutter. Det betød, at vores chauffør ud til lufthavnen bare var kørt. Så jeg måtte bestille en ny taxa. Hvis vi var taget af sted med den første taxa, var vi nået frem til lufthavnen før bomberne sprang, siger Rieks og tilføjer:

- Og bomberne sprang oven i købet lige i nærheden af, , hvor vi selv skulle tjekke ind. Og hvis vi var nået frem i tide, havde vi ikke stået her i dag. Den eneste grund til, at vi måske er levende, er, fordi Roland sov over sig. Og jeg er nu virkelig glad for, at Roland sov over sig. Og det må han sgu også gerne gøre i fremtiden.

Marianne Henriksens fly fik sit fly aflyst. Se Ekstra Bladets interview med hende her

For Mikael Rieks har oplevelsen i Bruxelles været noget, som han aldrig nogensinde vil glemme.

- Det var været utroligt at opleve det her i Bruxelles. Jeg har aldrig nogen sinde i mit liv set en så kaotisk by. Og man må godt nok sige, at politiet rykker hurtigt ud. Men allerede i går kunne vi jo mærke, at Bruxelles syder af uro. Der var politi og militær på alle gadehjørner. Og der er kameraer over alt. Vi kunne sagtens mærke, at vi lever i en verden, der har ændret sig voldsomt. Jeg skal altså hjem og fordøje det her. Jeg vil bare gerne så hurtigt som muligt  hjem til Danmark.

Mikael Rieks har også ringet til alle sine nærmeste i Danmark, heriblandt hans søn Otto, som han har sammen med  sin eks-kone Paprika Steen.

Se også: OVERBLIK: Terror i Belgien

Belgiens premierminister kommenterer her angrebene(Video: Ritzau)

1 af 4 Umiddelbart efter terror-angrebet kørte Roland Møller og Mikael Rieks gennem Bruxelles gader med en marokkansk taxa-chauffør. Roland Møller skrev selv under billedet på sin facebook: Vi er ok. Jeg sov over mig i dag i Bruxelles. så vi var en 1 km fra lufthavnen da tosserne slog til. Vores marokkanske chaufførs familie, der arbejder i lufthavnen er også ok. Vi har været heldige og har højst sandsynligt lige snydt døden. Det er derfor vi smiler. (Foto: privatfoto)
2 af 4 Den nykårede Bodil-vinder Roland Møller taler ud til Ekstra Bladet om sine skræmmende oplevelser i Bruxelles.(Foto: Mogens Flindt)
3 af 4 Filmproduceren Mikael Rieks ses her sammen med filminstruktøren af filmen 'Under Sandet'. (Foto: Kim Kastrup)
4 af 4 Skuespilleren Roland Møller og filmproduceren Mikael Rieks snød døden under terror-angrebet i Bruxelles. Her er de på vej hjem til Danmark med et fly fra Amsterdam.(Foto: privatfoto)