Sociolog: Linse er nutidens nar

Hun er populær, fordi hun er underholdende og ægte, mener Emilia van Hauen

(Foto: Henning Hjorth)
(Foto: Henning Hjorth)

Med sine fængselsdomme og rocker-relationer er Linse Kessler ikke den typiske forfatter til en livsstil-guide. Men ifølge kultursociolog Emilia van Hauen kan man se Linse og hendes bramfri facon som en slags 'social ventil'.

– I gamle dage havde vi narren; den figur i samfundet, der kunne sige de ting, som alle vidste var rigtige, men som ikke var socialt acceptable. Narren fik lov til at være den sociale ventil, der tog luften ud af tabuerne, så alle kunne trække vejret mere frit. Det har vi stadig brug for, og i dag er der mennesker, som selv udnævner sig til ’nar’, fordi de får adgang til offentlig opmærksomhed, blandt andet gennem de sociale medier. De mener ikke, at de er til grin, men at de er modige. Hvilket de jo også er, siger hun om Linse.

Både i tv-programmet ’Familien fra Bryggen’, på nettet og i sine to bøger deler Linse ud af sig selv, som oftest helt uden filter.

– Hun er underholdende. Vi kan både grine med hende og ad hende, og hun inviterer os selv til at gøre det, når hun gør og siger ting, der kan virke provokerende, mener Emilia van Hauen.

På ferie på kreta. Jeg fik lige lyst til at se, om ikke mine 1600 millimliters babser klædte sådan en sandstrand. (Privatfoto) Kendte Linse: Sådan vil jeg tages

Linse Kessler udkommer med en ny bog i morgen. Foto: Henning Hjorth Danske kendte - 26. okt. 2015 - kl. 08:40 Se mit bollespejl

Det skal være ægte

Linse er voldsomt populær på de sociale medier og har over 340.000 følgere på Facebook. Det er der ifølge kultursociologen en helt naturlig forklaring på:

– Hun er ekstremt autentisk, og det er noget, vi sætter højt. Det skal være ægte. Samtidig repræsenterer hun en ekstremitet, og det har altid interesseret folk. Linse falder i den kategori, hvor størstedelen synes, at hun er for meget, men så er der også dem, der ser hende som et egentligt forbillede.

At Linse nu har udgivet en guide til et godt liv og desuden snart åbner sin egen brevkasse, er et symptom på dagens mediebillede, hvor alle har mulighed for at udgive sig selv, mener hun.

– I det moderne samfund kan alle blive rådgivere, ligesom alle også kan blive tv-stjerner. Alle kanaler er åbne. Det interessante er, hvem der vil opsøge hendes råd, og hvordan hun vil blive brugt som rådgiver, siger Emilia van Hauen.