5 STJERNER! Den mest nervepirrende danske film i årevis

'Den skyldige' får på alle planer det optimale ud af sit begrænsede budget og nagler tilskueren i sædet fra start til slut

Se traileren her

'Den skyldige'. Instr.: Gustav Möller. 85 min. Premiere 14. juni i 104 biografer landet over.

Tak - Du har givet stjerner

'Den skyldige' er på mange måder en bemærkelsesværdig film. Ikke blot har den vundet publikumsprisen på den prestigefulde Sundance filmfestival og er allerede solgt til 90 lande lige som den - hvilket er ret bemærkelsesværdigt for en debutfilm - er udvalgt til at være en del af Biografklub Danmark, som nærmest garanterer den et stort publikum herhjemme.

Men filmen er i sig selv også ret enestående, hvor den svenskfødte instruktør Gustav Möller i den grad gør begrænsningens kunst til netop en kunst. Eksempelvis har filmen to hovedroller, men den ene ser vi aldrig og hører blot hendes stemme. Den anden ser vi til gengæld i stort set hvert eneste billede filmen igennem, som i øvrigt udspiller sig i real time. Det vil sige, at hele fortællingen foregår i løbet af de 85 minutter, filmen varer.

Se også: Dansk film vinder publikumspris på prestigefestival i USA

Det er Jakob Cedergren, der med underspillet bravur fremstiller politibetjenten Asger Holm, som sidder og modtager opkald på alarmcentralen. Hvilket man ret hurtigt undrer sig over, da han tilsyneladende ikke rummer den store pædagogiske sans eller empati. Filmen afslører da også drypvis, at han ikke sidder der med sin gode vilje, men fordi der kører en personalesag mod ham.

Pludselig ringer Iben (Jessica Dinnage) - en ung mor, som viser sig at være kidnappet af sin eksmand. Og så indledes der en intens jagt på den varevogn, hun befinder sig i, samtidig med at Asger forsøger at finde ud af, både hvad der er gået forud, og hvad der nu skal ske.

Se også: Oscar-indstilling overrasker dansk instruktør

Det er umanerligt intenst, spændende og konstant overraskende skruet sammen - ikke mindst fordi hele handlingen udspiller sig i en telefonsamtale og i Cedergrens krop og ikke mindst ansigt. 'Den skyldige' står og falder i høj grad med hans indsats og troværdighed, og han leverer heldigvis en pragtpræstation, som der står skrevet både Bodil og Robert henover med store bogstaver.

Men alle yder deres ypperste her, hvilket også er nødvendigt, når tingene er skruet så stramt sammen. Så er der altså ikke plads til svage led noget sted. Manuskriptet er eksemplarisk skrevet af Möller i samarbejde med Emil Nygaard Andersen, og på trods af den klaustrofobiske tone er der plads til flere handlingstråde, lige som man formår at holde det høje spændingsniveau fra start til slut. Og så er man hele tiden et skridt foran publikum i det konstant overraskende forløb.

Billed- og lydarbejde er også fornemt udført - især det sidste er vigtigt her, da en stor del af handlingen jo kun er noget vi hører. Selvfølgelig kommer man til at tænke på både Steven Knights 'Locke' og Brad Andersons 'The Call' undervejs, men 'Den skyldige' er i høj grad sin egen, som med enkle, men effektive virkemidler understreger, at bare historien er god nok, så behøver et begrænset budget ikke være nogen hæmsko. Her virker det nærmest til at have været en fordel.

Den mest nervepirrende danske film, jeg har set meget længe. Og hvem 'den skyldige' er? Tja, det får du måske at vide i biografen.