Anmeldelse: Forrygende fransk gangsterfilm

'Den franske forbindelse' imponerer med to klasseskuespillere i front

Se traileren til 'Den franske forbindelse'

Den franske forbindelse. Instr.: Cédric Jimenez. Premiere d. 24. september 2015

Etiketten 'Baseret på virkelige hændelser' kan af og til virke som en hæmsko for den dramatiske motor på det store lærred.
Enten underdramatiseres begivenhedernes gang for at lægge sig så tæt op ad 'virkeligheden' som muligt, eller også er der fuld skrue for at sikre fuld pointhøst på underholdningstavlen. Men den franske instruktør Cédric Jimenez rammer her skiven rent mellem disse to faldgruber med 'Den franske forbindelse', der netop er inspireret af virkelige hændelser.

Jean Dujardin, 39, takker for den historiske Oscar-statuette. (Foto: AP) Film - 27. feb. 2012 - kl. 05:25 Franskmand slår Pitt og Clooney

Katten efter musen
Vi befinder os i den sydfranske havneby Marseille i 1975, hvor politimagistraten Pierre Michel (Jean Dujardin – bedst kendt for sin hovedrolle i Oscar-vinderen ’The Artist’) med alle lovlige midler forsøger at nedbryde en magtfuld, kriminel organisation, som stort set styrer al handel med heroin i Europa og tilmed har distributionstråde til New Yorks hårdkogte gangstermiljø.
Særligt en lyssky og koldblodig herre ved navn Gaëtan Zampa (Gilles Lellouche) kommer snart i magistratens søgelys og mistænkes for at være den nådesløse direktør for det hele.

Nok er filmen på mange punkter en klassisk omgang katten efter musen, men med to klasseskuespillere i front som henholdsvis 'den gode' og 'den onde' giver de begge dramaet et overrumplende nøk op ad, når det gælder spændingsniveau og troværdighed. Tilsæt dertil en fornem fotografering samt en imponerende scenografi, hvis sans for detaljen virkelig gør 70'ernes Frankrig nærværende.

Forrygende soundtrack
Yderligere har 'Den franske forbindelse' et toptunet og veloplagt soundtrack med kunstnere som blandt andre Lykke Li, Serge Gainsbourg og The Velvet Underground. En understrøm af lyd, der flere gange i løbet af filmens to timer og 15 minutter, føjer fine musikalske nuancer til den autentiske kriminalhistorie, som faktisk ikke føles ét minut for lang.

Se også: Legendes musik fundet efter 46 år

Den franske forbindelse. Instr.: Cédric Jimenez. Medv.: Jean Dujardin, Gilles Lellouche, Céline Sallette, Mélanie Doutey m.fl. 135 min. Premiere d. 24. september 2015