Anmeldelse: Grotesk og ægte filmkunst kommer fra Sverige

Roy Andersson laver fantastiske film, der minder om en krydsning mellem Ingmar Bergman og David Lynch

Svenske Roy Andersson laver film, der ikke ligner noget andet. (Foto: Camera Film)
Svenske Roy Andersson laver film, der ikke ligner noget andet. (Foto: Camera Film)

 
En due sad på en gren og funderede over tilværelsen. Instr.: Roy Andersson. Premiere d. 12. marts 2015

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Svenskeren Roy Andersson laver film, der ikke ligner noget andet. Det gælder også Guldløve-vinderen 'En due sad på en gren og funderede over tilværelsen', der er tredje del af den trilogi om at være menneske (intet mindre), som blev indledt med 'Sange fra anden sal' (2000) og 'Du levende' (2007).

Også her er der tale om en lang række mere eller mindre (mest det første) absurde, nærmest maleriske tableauer – 37 i alt – som i modsætning til forgængerne denne gang har et par gennemgående figurer i form af spøg og skæmt-sælgerne Sam og Jonathan, der nok arbejder ud fra mottoet 'Vi vil gerne have, at folk har det sjovt', men må være noget nær den mest triste duo i filmhistorien.

Grine og græde
Filmen indledes med tre møder med døden – så er scenen ligesom sat – alt er holdt i skiden-brune og koksgrå nuancer, og det ligblege persongalleri er enten desperate eller resignerede melankolikere, hvis de da ikke helt har overgivet sig til apatien. Og man skal bestemt ikke lade sig narre af, at den gennemgående replik er 'det er dejligt at høre, at I har det godt'.

Andersson får med sine eksistentielle grotesker på besnærende facon undermineret velfærdssamfundets illusion om tryghed og sikkerhed og retter i stedet optikken mod tilværelsens grundlæggende udsathed og meningsløshed. Hvilket man så enten kan grine eller græde ad. Andersson får os til at gøre begge dele. For selv om der ikke er megen trøst at hente her, så er der masser af vanvittigt morsomme optrin undervejs.

En moderne filmisk eksistentialist, hvis værker minder om en krydsning mellem Ingmar Bergman og David Lynch. Hvilket skal forstås som en uforbeholden ros, hvis nogen skulle være i tvivl.

Ægte filmkunstnere er efterhånden en sjældenhed.

Roy Andersson is the real deal.

En due sad på en gren og funderede over tilværelsen Instr.: Roy Andersson. Medv.: Holger Andersson, Nisse Vestblom, Charlotte Karlsson, Viktor Gyllenberg m.fl. 101 min. Premiere d. 12. marts 2015 i 13 biografer

5 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i flash!
Hent flere