Anmeldelse: Nordjyllands mest charmerende surfer

Ny dansk dokumentar er heldigvis ikke kun for surf-entusiaster og vandhunde

Se traileren til 'Standing on water'

Standing on water. Instr.: Peter Alsted. Premiere d. 26. august 2015 i udvalgte biografer

Det er ikke nogen helt traditionel sports-dokumentar, Peter Alsted har bedrevet med filmen 'Standing on water', som har sit fortællemæssige fokus rettet mod den 21-årige Casper Steinfath fra Thy. Han er i surfer-kredse et verdensnavn – også kendt som 'Vikingen' – og i skrivende stund nummer ni på verdensranglisten over de bedste Stand Up Paddle surfere på kloden.

Knægten er opvokset i Cold Hawaii, nærmere betegnet Klitmøller i Nordjylland, og har siden sine spæde år ved kysten været draget og nærmest hypnotiseret af Vesterhavets vilde naturkræfter og meterhøje bølger. Sammen med sin lillebror og vennerne har Casper forbedret sin formåen på det oprørte hav og dyrker i dag den våde sport på eliteplan.

En ensom mand i kamp med elementerne. Peter Steinfath besejrer her de enorme bølger ved Nørre Vorupør syd for Klitmøller. (Foto: Peter Alsted) Filmnyheder - 14. jul. 2015 - kl. 06:03 Han kan stå på vandet

Modnet af naturens kræfter
En af filmens helt store gevinster er, at hovedpersonen fremstår reflekterende og ukrukket trods succesen på havets overflade. Han er et sympatisk bekendtskab hele vejen rundt. Selv når fødderne er plantet på boardet, virker Steinfath næppe som én, der har mistet jordforbindelsen.

En anden gevinst er instruktørens leg med sit kamera, sin klipning og evne til en givende portion mådehold. 'Standing on water' kunne nemlig meget nemt have blevet en 65 minutters lang, forudsigelig og poleret musikvideo med billedskønne panoreringer og dunkende festmusik med det kedsommelige resultat til følge: Et selfie-statement til facebook-vennerne: 'Hold da op, se lige mig og se hvor fedt et liv jeg har'.

Den rådne banan
Men Peter Alsted vil heldigvis meget mere end det og tør fortælle historien om Casper på en nærværende og intim facon, bl.a. ved brug af gamle, grynede klip fra slidte VHS-bånd. Og så inddrages hovedpersonens amerikanske far og danske mor via interviews og tilføjer yderligere fine nuancer til historien om Casper. Blandt andet bliver der knyttet nogle interessante kommentarer (og billeder) til stedet Klitmøller, der fungerer som en vindblæst magnet i 'Den rådne banan', hvor amatøristiske og professionelle vandhunde og surfere valfarter til for at få deres adrenalinfix i bølgen blå året rundt.

Grundet sit mangefacetterede udtryk er ’Standing on water’ en yderst seværdig sag på grund af sin dynamiske og legende fortælleform – og netop fordi kameraets ene øje ikke ensidigt portrætterer en surf-stjerne, men også interesserer sig for de fysiske og familiære omgivelser, fastholdes opmærksomheden og skuelysten - også for det publikum for hvem denne sportsaktivitet ikke umiddelbart virker fængende.

Standing on water. Instr.: Peter Alsted. Dokumentar. 65 min. Premiere d. 26. august 2015 i udvalgte biografer