Anmeldelse: Stjernebesat frikvarter

’Hil Cæsar!’ er en indforstået bagatel fra Coen-brødrene

Se traileren på videoen her

'Hil Cæsar!'. Instr.: Joel og Ethan Coen. Premiere 18. februar i 59 biografer.

De ellers så driftsikre Coen-brødre har det med ind i mellem at holde frikvarter med film i den lettere ende (’Intolerable Cruelty’, ’Ladykillers’, 'Burn After Reading’), og efter tre mesterlige film på stribe – ’A Serious Man’, ’True Grit’ samt ’Inside Llewyn Davis’ – hylder de skæve brødre her Hollywoods gyldne studie-periode med en dramakomedie, der så afgjort også hører til i den tynde ende af repertoiret. Og desværre en af den slags, hvor det uforpligtende kammer over i det ligegyldige.

Vi befinder os som sagt i Hollywood engang i 1950’erne og historien kredser omkring den delvist virkelige Eddie Mannix (Josh Brolin), der er såkaldt ’fixer’ hos Capitol Pictures. Altså manden der sørger for at de kontraktansatte stjerners eskapader ikke når sladderpressens spalter. Hvad enten det nu drejer sig om druk, hor, homoseksualitet, uønskede graviditeter og den slags.

Se også: Årets Cannes-jury har brødrene Coen i top

Metoden var som regel en blanding af overtalelse, bestikkelse og trusler. Hvis der da ikke måtte tages skrappere midler i brug. Samtidig skal han også lige sørge for, at ingen af de tilstedeværende trossamfund har nogle indvendinger imod studiets seneste prestigefulde bibel-epos.

Samt sørge for at den snobbede britiske instruktør accepterer den bondeknold, der skal spille førsteelsker i hans nye film.

Se også: Ny Coen-film er en femstjernet fornøjelse

Med andre ord en travl og presset mand. Hvilket der muligvis kunne være kommet en både skarp og morsom film ud af, hvis det ikke lige var for en fuldstændig malplaceret sidehistorie om stjernen Baird Whitlock (George Clooney), der under optagelserne til filmen ’Hil Cæsar!’ kidnappes af en kommunistisk gruppe ved navn The Future. Det er desværre ikke lige så sjovt, som det måske lyder.

Coen-brødrene har tilmed proppet filmen med mere eller mindre indforståede referencer til personer fra datidens filmmiljø, der muligvis er sjove, hvis man selv er en del af samme miljø, men ret uinteressant for alle andre.

En film der nok har været en del skæggere at lave end at se på. Så absolut en bagatel i værket.

Med.: Josh Brolin, George Clooney, Scarlett Johansson, Tilda Swinton m.fl. 105 min.