Anmeldelse: X-Men holder hele vejen

Endnu et stærkt underholdende og spektakulært kapitel i sagaen om X-Men

Se traileren til 'X-men Apocalypse'

X-Men: Apocalypse. Instr.: Bryan Singer. Premiere d. 19. maj 2016

Det er efterhånden blevet til hele ni film i sagaen om X-Men (hvis man tæller det hele med) siden den første af slagsen fra 2000, men der er ikke noget, der tyder på, at konceptet er ved at løbe tør for mutantenergi endnu. Tværtimod.

Den forrige af slagsen 'X-Men: Days of Future Past' (2014) var den hidtil mest komplekse og vellykkede i hovedserien og den flabede lillebror 'Deadpool', der havde premiere tidligere i år, var stærkt underholdende og befriende selvironisk.

Se også: Ny film om Wolverine & co. leverer begavet underholdning

Det er igen Bryan Singer, der leder slagets gang (bogstavelig talt), og lad det være sagt med det samme: Det er klart en fordel, hvis man kender noget til universet i forvejen, ellers er det nok lidt svært at hænge på det hæsblæsende handlingsforløb og de mange henvisninger, selv om 'X-Men: Apocalypse' er knap så svimlende og kringlet i sin fortællestruktur, som forgængeren var.

Østberlin
Vi er sprunget frem i tiden og skriver nu 1983, hvilket bl.a giver anledning til en tur til det gamle Østberlin. Ur-mutanten – den første og største af slagsen – Apocalypse (Oscar Isaac) vågner efter 5000 års dvale under jorden i Cairo, og bryder sig bestemt ikke om den verden, der møder ham, hvilket man måske ikke kan betænke ham i, om end hans løsningsmodel er lige lovlig radikal.

Han beslutter sig simpelthen for at udrydde civilisationen som vi kender den, og bygge en ny verden op omkring de få overlevende, hvilket grundlæggende vil sige ham og hans mutanthåndlangere. Ikke mindst Magneto (Michael Fassbender), der efter at have levet inkognito som stålværksarbejder i Polen i en årrække får tjansen som masseødelæggelsesvåben.

Ryan Reynolds nyder tydeligvis rollen som den flabede Wade Wilson alias Deadpool. (Foto: SF Film) Filmanmeldelser - 10. feb. 2016 - kl. 18:47 Anmeldelse: 'Deadpool' er en absurd antihelt
Udstyrsstykke
Og så må professor Xavier (James McCoy) og de gode mutanter fra den noget aparte kostskole jo hellere tage affære med hjælp fra CIA-agenten MacTaggert (Rose Byrne). Hvordan det ender, skal selvfølgelig ikke røbes her, men mon ikke verden består endnu, når vi efter (lidt for generøse) 143 minutters spilletid når frem til rulleteksterne. Ellers ville der jo ikke være nogen tilskuere til den næste X-Men-film, vel?

'X-Men: Apocalypse' er i sagens natur et spektakulært udstyrsstykke, hvor en veritabel hær af computerprogrammører viser deres ypperste binære kunnen, men det der for alvor gør den så underholdende er, at Singer og kompagni bag al bulderet og bragene får skabt nogle karakterer vi rent faktisk interesserer os for – såvel gamle som nye – og har et budget, der tillader dem at hyre nogle af Hollywoods dygtigste skuespillere til at give dem kød og blod under mutantkraften og krigsmalingen.

Overskud
Og så er det et tegn på overskud og overblik, at man ikke er faldet for fristen til at give firserreferencerne alt for frit løb, selv om der bliver plads til både Eurythmics og Metallica på lydsporet.

Stor filmkunst er det muligvis ikke, men toptrimmet underholdning af den mere begavede slags er vel heller ikke sådan at kimse af.

Vi napper gerne en mere, tak.

Kendte Nørdernes filmguide - 2016 bliver super!