Anmeldelse: Maniodepressiv modeskaber

Ny film lader aldrig publikum komme rigtigt ind under jakkesættet på det franske modeikon

'Yves Saint Laurent' har mange flotte billeder, men kommer aldrig rigtigt tæt på sin titelfigur. (Foto: SF Film)
'Yves Saint Laurent' har mange flotte billeder, men kommer aldrig rigtigt tæt på sin titelfigur. (Foto: SF Film)

'Yves Saint Laurent'. Instr.: Jalil Lespert. Medv.: Pierre Niney, Guillaume Gallienne, Charlotte Le Bon, Laura Smet m.fl. 106 min. Premiere d. 3. april 2014 i 14 biografer.

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Modeskaberen Yves Saint Laurent (1936-2008) var for et par år siden omdrejningspunkt i dokumentarfilmen ’YSL: L’Amour Fou’, hvor ekskæresten og forretningspartneren Pierre Bergé gennem salget af deres enorme fælles kunstsamling fortalte deres historie.

Bergé er også fortælleren her i den fiktive ’Yves Saint Laurent’, der opsummerer nogenlunde den samme historie med fokus på de unge år. Det vil sige, at vi starter i 1957, hvor Laurent udnævnes til chefdesigner hos Christian Dior og følger ham frem, til han er engang i fyrrerne og allerede er blevet et urørligt ikon i modeverdenen.

Svært sind
Filmen lægger ikke fingrene igennem i sin beskrivelse af Laurents svære sind (han kæmpede livet igennem med en maniodepression) og umådeholdne indtag af stoffer, og Pierre Niney ligner også ret godt bag brillerne, men man kommer aldrig rigtigt ind under jakkesættet.

Den opsummerende film formår aldrig at fremmane et billede af mennesket og skaberen Yves Saint Laurent. Og det er muligt, at kreationerne er skabt ud fra de originale tegninger, men hvordan Laurent kommer frem til dem, får vi heller ikke noget indblik i.

Man må håbe, at Bertrand Bonello får lidt bedre fat i sin figur i ’Saint Laurent’, der skulle få premiere til efteråret.

0 kommentarer
Vis kommentarer