Anmeldelse: Portræt af en splittet familie

Mikael Persbrandt leverer endnu en fremragende skuespilspræstation i 'Mig ejer ingen'

'Mig ejer ingen' er baseret på den selvbiografiske roman af svenske Åsa Linderborg. (Foto: Camera Film)
'Mig ejer ingen' er baseret på den selvbiografiske roman af svenske Åsa Linderborg. (Foto: Camera Film)

'Mig ejer ingen'. Instr.: Kjell-Åke Andersson. Medv.: Mikael Persbrandt, Ping Mon Wallén, Saga Samuelsson, Tanja Lorentzon m.fl. 109 min. Premiere i 18 biografer

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Der er langt til paradis. Også selv om man tror, at det befinder sig i Cuba. I hvert fald når man er fabriksarbejder, bor i en betonblok i 1970’ernes Sverige, og man er alene med sin femårige datter Lisa, fordi den feministiske kone er skredet i selvrealiseringens hellige navn.

Hasse (Mikael Persbrandt) er stærk, kærlig og sjov. Men han er også hård og drikfældig, hvilket efterhånden udvikler sig regulær alkoholisme. ’Mig ejer ingen’ fortæller nænsomt, troværdigt og nuanceret Hasse og Lises historie i tre kapitler med Lise som femårig, 11-årig og 25-årig og bygger på en selvbiografisk roman af Åsa Linderborg.

Den er både et portræt af en epoke og nogle ideologiske sammenstød (traditionel arbejdersocialisme mod det mere teoretiske venstreorienterede projekt), men er først og fremmest et portræt af en splittet familie.

Enestående præstation
Som lever i kraft af nogle fremragende skuespilspræstationer hele vejen rundt, der dog alle må stå i skyggen af endnu en enestående præstation af Mikael Persbrandt. Han er ikke bare en af de bedste skuespillere i Skandinavien, men i hele verden såmænd.

Det er ganske enkelt enestående, hvordan han kan forandre sin karakter i takt med, at øjnene, der ser ham – datteren Lises – ændrer sig med tiden. Han modtog da også den svenske Guldbagge for sin rolle.

Så lever man gerne med den lidt rørstrømske slutning. Nogle gange ender virkeligheden jo godt.

0 kommentarer
Vis kommentarer