Det er slut: Farvel til en filmlegende

'Creed II' er sidste kapitel i historien om bokseren Rocky Balboa - det ville man gerne have været foruden

Se traileren her over:

'Creed II'. Instr.: Steven Caple Jr. 130 min. Premiere 20. december i 54 biografer landet over.

En kort romance med Grace Jones førte til et liv på den røde løber. Foto: Andy Kropa Kendte Kæmpe formue: Sådan blev Dolph Lundgren verdensstjerne

'Creed II' er den ottende film i sagaen om bokseren Rocky Balboa, der begyndte med 'Rocky' i 1976 - stadig den uden sammenligning bedste film i serien. Den gjorde Sylvester Stallone til superstjerne fra det ene øjeblik til det andet, så det er måske ikke så underligt, at han siden har haft svært ved at slippe karakteren, men nu har han meldt ud, at dette kapitel bliver det endegyldigt sidste i historien.

Så ville det jo være rart at kunne sige, at det endte med et brag, men det er desværre ikke tilfældet. Den forholdsvis ubeskrevne instruktør Steven Caple Jr. formår absolut ikke at tilføre boksefilmen nyt blod (til gengæld er der meget af det), så det bliver mest til tomme slag i luften, mens genrens stereotyper hopper formålsløst på stedet i ringhjørnerne. Det er intet her, vi ikke har set før - blot betydeligt bedre. For eksempel i den første 'Creed'-film, der var et meget mere vellykket forsøg på at få et nyt, yngre publikum i tale, behændigt instrueret af Ryan Coogler.

Sylvester Stallone er færdig med Rocky Balboa. Foto: Ritzau Scanpix Intl. kendte - 29. nov. 2018 - kl. 21:57 Kultkarakter lægges i graven

Historien er ikke mere indviklet, end at man nok godt kan følge med, selv om man ikke har set de foregående film, men den giver ikke rigtig noget argument for, hvorfor man dog skulle gøre det. Det trækkes tråde tilbage til 'Rocky IV', hvor Adonis Creeds (en skuffende Michael B. Jordan) far blev dræbt i ringen af den russiske bokser Ivan Drago (igen spillet på gorillamaner af Dolph Lundgren).

Nu skal Creed så mødes med Dragos monster af en søn Viktor (en fuldstændig uformående Florian Munteanu, der ikke kan andet end at være stor) i en kamp om verdensmesterskabet. Det er sådan set det. Hvordan det ender, skal selvfølgelig ikke røbes her, men vi kan dog godt afsløre, at det er fuldstændig lige så forudsigeligt, som alt andet i dette makværk.

Se også: Efter 33 år: Nu møder Gitte Nielsen eks'en på lærredet igen

De østeuropæiske stereotyper tages - selv efter amerikansk films standard - til nye højder her, og hvis man var en anelse fintfølende, kunne man godt sige, at vi nærmer os det småracistiske. 'Creed II' indeholder to store boksekampe, da historien via et virkelig tamt tvist lader Creed og Viktor møde hinanden i to ombæringer - mere rakte fantasien åbenbart ikke til.

En film af denne type står og falder selvfølgelig med disse kampe - og ud over at de er usædvanligt voldsomme - så er der absolut intet nyt under solen. Coogler forsøgte i det mindste i forgængeren at udfordre konventionerne, men det er desværre ikke tilfældet her. Så der slås langtrukkent på tæven, og det bedste, man kan sige om boksescenerne, er, at de trods alt ikke er helt så slemme som dem det, der foregår uden for ringen.

Se også: Stallone kontaktede Trump: Nu overvejer han at benåde bokseikon

Replikkerne er nærmest parodisk dårlige, psykologien løfter sig aldrig over neandertalerstadiet og Sylvester Stallone prøver ikke engang på at lade som om, at han er mentalt til stede. Nå ja, Gitte Nielsen er også med i et par splitsekunder. Det er da meget sjovt. Måske.

Et trist og uværdigt farvel til en af filmhistoriens ikoniske skikkelser. Hvis man er fan, er der ingen grund til at udsætte sig selv for dette slappe spekulationsprojekt, og hvis man ikke er, så ville det da være helt åndssvagt at starte på bunden.

Medv.: Sylvester Stallone, Michael B. Jordan, Dolph Lundgren, Tessa Thompson m.fl.