Dokumentarfilmens svar på 'Boyhood'

Norske Aslaug Holm har filmet sine børn i otte år og lavet en dokumentar om deres opvækst

(Foto: Doxbio)
(Foto: Doxbio)

Brødre. Instr. Aslaug Holm. Premiere d. 3. februar 2016 i 50 biografer

Den norske dokumentarfilminstruktør Aslaug Holm har filmet sine to sønner Lukas og Markus fra de er henholdsvis fem og otte år og så de efterfølgende otte år frem, så vi følger dem gennem det meste af skoletiden, fra den yngste starter til den ældste slutter.

En på mange måde helt almindelig hverdag i udkanten af Oslo med masser af fodbold (faren prøver via drengene at kompensere for sig egen manglende fodboldkarriere), lektier, skænderier, sommerferier på øen Smøla med badning og rababerspisning og et spirende, men dog ret fredsommeligt oprør, da Markus på et tidspunkt farver sit hår sort og får en ørering inspireret af idolet Bille Joe Armstrong fra Green Day.

Børneundren
Tilsat både typisk børneundren á la: ,Hvor stor er tanken? Er den større end hele verden?' samt Holms egne betragtninger over barndommens land og det at være mor samt refleksioner over sit eget filmprojekt, som hun har svært ved at afslutte, da de på sin vis også kommer til at markere afskeden med hendes sønners barndom. At give slip er aldrig nemt som forælder, tro mig.

Og filmen er faktisk bedst i de situationer, hvor de ellers meget tålmodige drenge beder hende slukke kameraet. Hvilket selvfølgelig også er i de mest tilspidsede situationer, og selv om vi ikke kan vide, hvad hun har udeladt, så kommer vi ganske tæt på familien – også fordi projektet har strakt sig over så mange år, at drengene for det meste ikke syntes at ænse kameraet. Uanset, at det ind i mellem må have været ret irriterende at have mor og kamera på slæb konstant.

I 'Boyhood' følger vi en familie gennem 12 år – lige så lang tid, som det har taget at optage filmen. (Foto: UIP) Filmanmeldelser - 4. sep. 2014 - kl. 10:31 Anmeldelse: 6 stjerner til 'Boyhood'
Gentagelser
Det sker med andre ord ikke noget synderlige bemærkelsesværdigt i 'Brødre' – der på flere måder godt kan ses som en dokumentarisk parallel til Richard Linklaters 'Boyhood' fra 2014 – hvilket både er dens styrke og dens svaghed.

Den har en høj genkendelighedsfaktor, hvis man selv har været barn og forældre i lignende miljøer, men den kunne også snildt have været skåret noget strammere både rent dramaturgisk samt i omfang. Der er en hel del gentagelser undervejs, og man har ind i mellem fornemmelsen at at være vidne til andre menneskers ferievideoer. Hvilket som regel er sjovest, hvis man selv var med.

Men et imponerende projekt, det må man lade hende.

Brødre. Instr. Aslaug Holm. 106 min. Premiere d. 3. februar 2016 i 50 biografer landet over