En vaskeægte feel-good film

'Hidden Figures' fortæller den ukendte historie om en flok sorte kvinders centrale rolle i Apollo-missionerne

'Hidden Figures'. Instr.: Theodore Melfi. 127 min. Premiere 26. januar i 65 biografer landet over.

Theodore Melfis 'Hidden Figures' er en af den slags film - tilmed baseret på en virkelig historie - der kan genvinde ens tro på menneskeheden. Og det kan ærlig talt godt være tiltrængt i disse dage. Så bærer man gerne over med, at der ikke er tale om stor filmkunst.

'Hidden Figures' er fortællingen om en række sorte kvinder - med det matematiske geni Katherine G. Johnson ( (Taraji P. Henson) i centrum - der i 1950'erne ansættes som 'menneskelige computere' (det var før de mekaniske af slagsen kom på banen) af NASA i Langley, Virginia til at udføre de lynhurtige og komplicerede beregninger, der lå til grund for Apollo-missionerne.

Se også: Anmeldelse: Manden der reddede verden

Vi befinder os altså i lige brydningsfeltet mellem den kolde krig, rumkapløbet, det raceopdelte Syden og den spirende borgerrettighedsbevægelse, og det kan der næsten kun komme noget interessant ud af. De store historier mødes alle i Katherine, der grundet sin originale tilgang til matematikken hurtigt avancerer til den prestigefulde Space Task Group, der (selvfølgelig) udelukkende består af hvide mænd.

Det sker selvfølgelig ikke til alles uddelte begejstring, og hun må ganske symbolsk stadig benytte sig af det toilet til farvede kvinder, der ligger en kilometers penge væk, men hendes chef Al Harrison (Kevin Costner) er heldigvis en mand af den rette støbning, der mener at ægte talent er vigtigere end farve og køn. Det samme er den astronaut, der som den første amerikaner, skal sendes i kredsløb omkring jorden.

Se også: Mat genkomst fra hypet håb

'Hidden Figures' er yderst konventionelt skruet sammen og kan ikke sige sig helt fri for det sentimentaliserende, men substansen og skuespillet fejler intet. En vaskeægte feel-good film. Og så er den tilmed sand.

Medv.: Taraji P. Henson, Kevin Costner, Kirsten Dunst, Janelle Monáe m.fl.