Fascinerende portræt af Carrie Fisher og Debbie Reynolds besynderlige forhold

HBO Nordic har søndag premiere på dokumentarfilmen 'Bright Lights: Starring Carrie Fisher and Debbie Reynolds'

Star Wars-stjernen Carrie Fisher begyndte med at optræde som 13-årig i moren, Debbie Reynolds, forestillinger. Foto: HBO

'Bright Lights: Starring Carrie Fisher and Debbie Reynolds'. Instr.: Alexis Bloom and Fisher Stevens. Premiere på HBO Nordic 8. januar.

Skuespillerne Debbie Reynolds og Carrie Fisher - der som bekendt også var mor og datter - døde med en enkelt dags mellemrum sidst i december i en alder af henholdsvis 84 og 60 år. Det har fået HBO til at fremrykke premiere på dette portræt af de to, der levede som naboer i et noget nær symbiotisk forhold i det samme aflukkede reservat i Beverly Hills i Californien.

Sønnen og broderen Todd Fisher er listet som medproducent (og medvirker også), så man kan godt regne med, at der er tale om en version af historien, der er sanktioneret af de to hovedpersoner, men det bliver den nu ikke mindre underholdende af, da der er tale om to ganske åbenmundede fruentimmere uden det store behov for at feje noget ind under gulvtæppet.

Se også: Nu taler Carrie Fishers datter

Den konstant (og jeg mener konstant) coca cola-drikkende Carrie Fisher har i dokumentarfilmen 'Wishful Drinking' fra 2010 (der også ligger på HBO, og hermed er anbefalet) vist, at hun bestemt ikke har noget imod at tale om sin turbulente fortid med alskens stimulanser og emnet berøres da også her ved flere lejligheder, men fokus er på de to stjerners indbyrdes forhold, som måske ikke er helt sundt eller normalt, men ikke desto mindre stærkt fascinerende.

De har begge tilbragt det hele eller det meste af deres liv i Hollywoods similiverden og lever i høj grad i fortiden omgivet af minder fra fordums storhedstid. Det er ikke noget under, at man ved flere lejligheder undervejs kommer til at tænke på klassikeren 'Sunset Boulevard' (1950), og Dokumentaren er passende nok optaget, mens Reynolds er ved at afhænde sin enorme - efter sigende verdens største af slagsen - samling af Hollywood memorabilia og ender med at hun modtager en 'Life achivement award' fra Screen Actors Guild.

- Folk plejede at kalde hende for 'Debbie Reynolds datter', nu kalder de mig for 'Princess Leias mor', har Debbie Reynolds fortalt. Foto: All Over Press Intl. kendte - 29. dec. 2016 - kl. 13:52 Uvenner i årevis - forenet i døden

På det tidspunkt er hun stærk alderssvækket og kan i limousinen på vej hen for at modtage æren nærmest ikke huske, hvad det er for en pris, hun skal have, men så snart hun står i rampelyset foran publikum leverer hun en både skarp og morsom takketale - en på mange planer ganske sigende scene.

Og selv om de to har modtaget deres del af livets knubs undervejs besidder de begge et ukueligt og smittende livsmod, så på trods af, at de lever i en helt anden verden end os andre og deres realitetssans derfor er noget alternativ, så er der alligevel noget rørende over deres helt åbenlyse indbyrdes kærlighed - måske fordi den på mange måder må være opstået på trods af de faktuelle omstændigheder.

Mor og datter - Carrie Fisher og Debbie Reynolds - sammen på den røde løber tilbage i maj 2014 Foto: AP Intl. kendte - 29. dec. 2016 - kl. 06:12 Først døde Star Wars-legende: Nu er hendes Oscar-nominerede mor også død

Dokumentaren rummer endvidere en masse arkivklip og bliver derfor ud over at være et nærbillede af de to også en hyldest og en elegi til et Hollywood, der ikke findes mere - på godt og ondt. Et must for enhver filmfreak - og alle andre der har en hang til de mere absurde sider af tilværelsen.

Bagefter kan man jo prøve at finde spillefilmen 'Postcards from the Edge' fra 1990 med Meryl Streep og Shirley MacLaine med manuskript af Carrie Fisher bygget over hendes stærkt selvbiografiske roman af samme navn.