Film om massakren på Utøya: Som menneske er det en tvivlsom affære

'Utøya 22. juli' er fermt filmhåndværk, men gør den os klogere på noget som helst?

I spillefilmen 'Utøya 22. juli' følger vi pigen Kaja (Andrea Berntzen) under Breiviks angreb på en ungdomslejr. (Foto: Nordisk Film)
I spillefilmen 'Utøya 22. juli' følger vi pigen Kaja (Andrea Berntzen) under Breiviks angreb på en ungdomslejr. (Foto: Nordisk Film)

'Utøya' Instr.: Erik Poppe. 92 min. premiere 3. maj i 70 biografer landet over.

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Se også: Stortinget siger nej til halvautomatiske våben efter Utøya

Man kan selvfølgelig spørge sig selv om, hvorfor man overhovedet skal lave - eller se - en film om terrorangrebet/massakren på den lille norske ø Utøya 22. juli 2011, hvor 69 mennesker mistede livet. Det har den rutinerede instruktør Erik Poppe  - der senest stod bag den populære 'Kongens valg' - naturligvis også gjort.

Han mener, at terroristen Anders Breivik har fået alt for meget taletid, alt mens ofrene er trådt i baggrunden og højreekstremismen har vind i sejlene over hele Europa. Han har selv udtalt følgende om sit projekt:

 - Ofrenes oplevelse af denne politiske terror er svær at beskrive med ord. Jeg håber, filmen kan bidrage til vores medfølelse og omsorg for de, som er ladt tilbage, og skabe en større forståelse for, hvordan tilfældigheder råder i alles skæbner i det kaos, som opstod, da ondskaben slog ned'. 

Se også: 72 minutter der rystede verden

Han er selvfølgelig også klar over, at der skal trædes varsomt. Der findes således ikke nogen trailer for filmen, lige som der blot er frigivet et enkelt stillbillede til brug i forbindelse med omtale. Karaktererne i 'Utøya 22. juli' er fiktive - man skabt ud fra interviews med øjenvidner - og Breivik optæder blot i silhouet i et enkelt splitsekund undervejs og synsvinklen er udelukkende ofrenes.

Handlingen udspiller sig primært i 'real time' i de 72 minutter, som angrebet varede optaget uden klip og uden brug af musik. Det er med andre ord en både sober og rystende film, som Poppe har lavet. Hvilket også er dens styrke og dens svaghed.

Se også: Breivik i kovending: - Han prøver åbenlyst at komme ud

Vi følger pigen Kaja (Andrea Bernzen) fra meldingerne om bomben i Oslo tikker ind på mobiltelefonerne, til de første skud løsnes på Utøya og så altså de følgende 72 minutter, mens forvirringen og rædslen breder sig, indtil en båd redder nogle af de unge mennesker væk fra øen.

Breivik ser vi som sagt ikke meget til, men hører blot hans mange skud, mens Kaja løber forvirret og forfærdet rundt blandt træerne og mudret i et forsøg på at finde sin lillesøster. Hun er i sagens natur ikke klar over eller i stand til at forestille sig, hvad der egentlig sker, men vi føler virkelig panikken i hendes unge krop.

Se også: Norges statsminister: Vi må ikke glemme Breivik-angreb

Det er i høj grad med til at give 'Utøya 22. juli' et autentisk præg og en oplevelse af at være til stede på øen under angrebet. Som filmhåndværk betragtet og bedømt er det blændende godt lavet. Men man sidder alligevel tilbage med en nagende tvivl i sindet. For ja, man får virkelig en næsten førstehånds fornemmelse af, hvor forfærdeligt det har været.

Men filmens insisterende mangel på kontekst eller perspektiv gør også, at man ikke rigtig kan bruge den til så meget andet end at blive bekræftet i handlingens meningsløshed. Og det var man jo ikke i tvivl om i forvejen. Ja, man kunne vel argumentere for, at den blot nærer frygten og derved i sidste ende går terrorens ærinde.

Som filmanmelder er det svært ikke at rose 'Utøya'. Som menneske er det straks en mere tvivlsom affære.  

Medv.: Andrea Berntzen, Elli Rhiannon Müller Osborne, Jenny Svennevig, Aleksander Holmen m.fl.

13 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i flash!