Jennifer Lawrence smider ALT tøjet

Spionthrilleren 'Red Sparrow' er ikke nær så unik, som den selv tror

'Red Sparrow'. Instr.: Francis Lawrence. 140 min. Premiere 1. marts i 76 biografer landet over.

Se også: Oscar-vinder: Også nøgen mellem optagelser

Verdens højest betalte skuespillerinde Jennifer Lawrence og instruktøren Francis Lawrence (de er ikke i familie) arbejdede med stor succes sammen på de tre sidste film i 'Hunger Games'-sagaen, og forsøger endnu et pletskud med spionthrilleren 'Red Sparrow', der vist gerne vil være både fræk, stilfuld og grænseoverskridende, men aldrig rigtig bliver nogle af delene.

Filmen er baseret på en roman af den tidligere CIA-agent Jason Matthews, men det gør nu ikke historien meget mere troværdig. Ej heller at alle i filmen - der primært foregår i Rusland og Østeuropa - taler engelsk med påtaget, tyk, russisk accent. Den slags er altså irriterende, lige som det faktum at mange af de russiske roller bliver spillet af velkendte engelske ansigter som Jeremy Irons, Charlotte Rampling og Ciarán Hinds.

Jennifer Lawrence på den røde løber til premiere på 'X-Men Apocalyse', hvor hun havde en stor rolle. Foto: AP Intl. kendte - 22. nov. 2017 - kl. 15:20 Det føltes som at blive gruppeknaldet af hele planeten

'Red Sparrow' er i det hele taget en ret spøjs oplevelse, for på den ene side går den lige til kanten af hvad man kan tillade sig med sex og voldsscener i en mainstreamfilm, og på den anden side virker den sært stivbenet og uforløst. Og så er den fuld af så mange demonstrative plottvists, at det ender med at blive mere distancerende end egentlig spændende.

Som altid i denne slags film er overraskelseselementet en væsentlig del af fornøjelsen, men vi kan godt afsløre, at Lawrence spiller ballerinaen Dominika, der via sin position i Bolshoi-teatret har mulighed for at tage sig af sin syge mor. Hun kommer dog ud for en 'ulykke', men hendes onkel har en betroet stilling i den russiske efterretningstjeneste, og skaffer hende ind på en skole for såkaldte 'spurve' - unge spioner, der bliver trænede i at bruge både sind og kroppe, når det gælder om at hive oplysninger ud af modstanderen.

Altså en slags kombination af prostituerede og spioner, og det viser sig, at Dominika har en helt særlig evne til at manipulere sine omgivelser både med og uden tøj på. Hun sendes snart ud på en hemmelig mission, men hvis side er hun egentlig på?

Se også: Jennifer Lawrence udsat for sexchikane: Vi stod nøgne på række

Ja, men det må man selv tjekke ud i biffen. Og det siger en hel del om Lawrences talent og udstråling, at hun næsten formår at gøre de mange usandsynligheder spiselige, og det er først og fremmest på grund af hende, at man skal indløse billet til 'Red Sparrow' (og altså ikke bare fordi hun optræder nøgen). Det ville dog være fedt snart at se hende i en rigtig god film igen. På den anden side må man også tage hatten af for hendes lyst til hele tiden at prøve noget nyt.

Medv.: Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Jeremy Irons, Charlotte Rampling m.fl.