'Klovn - Forever' er et slapt skuffejern

Casper Christensen og Frank Hvam er mere selvoptagede end selvironiske i den opblæste toer

Se traileren til 'Klovn - Forever' her:

'Klovn - Forever'. Instr.: Mikkel Nørgaard. Premiere 24. september.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg var (og er) stærkt begejstret for tv-serien ’Klovn’, der kørte i seks sæsoner fra 2005-2009, lige som jeg morede mig kosteligt over ’Klovn – The Movie’, der da også blev kåret til årets bedste danske film fra 2010 i disse spalter. Og med 855.000 solgte biografbilletter (samt 140.000 dvd’er efterfølgende) er forventningerne til toeren ’Klovn – Forever’ mildest talt tårnhøje – både kunstnerisk og kommercielt. Den sidste side af sagen kan også ses på den massive markedsføringskampagne, der har løbet forud for premieren, hvor intet har været overladt til tilfældighederne.

Den samme form for kold kalkule præger desværre også selve filmoplevelsen, der må siges at være et skuffejern af de slappere. Det virker simpelthen som om, at man har manglet den der bærende idé, der kan klare en spillelængde på næsten 100 minutter, og modsat etteren kan den simpelthen ikke bære springet fra det oprindelige udgangspunkt som stram sitcom til det brede spillefilmsformat. Der er (selvfølgelig) sjove momenter undervejs, men langt fra nok, og de tjener egentlig blot til at forstærke lyden af den tomgang, der præger det meste af forestillingen.

Frank Hvam kommer ud i nogle meget pinlige situationer i Klovn Forever. Til venstre i billedet kan man se en scene fra filmen, hvor  han fået viklet sin penis ind i noget meget speciel.  Mere skal ikke røbes her.(foto: Ekstra Bladet/Frame) Filmnyheder - 21. sep. 2015 - kl. 16:28 Frank Hvam er en lortefar i 'Klovn Forever'

Nu er en vittighed – selv af de dårligere slags – jo bedst, hvis man ikke kender punchlinjen i forvejen, men vi kan da godt røbe så meget, at ’handlingsforløbet’ i ’Klovn – Forever’ kredser om, at Frank (der lige er blevet far for anden gang, hvilket åbenbart skal være sjovt i sig selv) føler sig tilsidesat af Casper, der er draget til Los Angeles for at forsøge sig med et gennembrud i Hollywood. Hvilket ikke stemmer overens med den kommende samtalebog om netop styrken i deres venskab, der snart skal udsendes på det prestigefulde forlag Gyldendal.

Så Frank følger efter Casper til Californien, hvilket selvfølgelig giver anledning til en lang række pinlige optrin, hvoraf de fleste tager afsæt i de stiveste klichéer om den hedonistiske livsstil blandt filmbranchens jetset. Og bortset fra en virkelig skæg scene, hvor Frank lægger sig ud med Caspers indianske husholderske, er det primært tåkrummende – altså på den umorsomme måde.

Casper Christensen fortæller her Ekstra Bladet,  hvordan det var at vise sit erigerede lem frem i den nye film 'Klovn Forever', mens Frank Hvam har svært ved at holde masken.(Foto: Ekstra Bladet) Filmnyheder - 22. sep. 2015 - kl. 06:47 Den ægte vare: Casper Christensen præsenterer kæmpe erektion

’Klovn’ havde jo en stor del af sin pinagtige fascinationskraft ved at den både var lavet af og (angiveligt) handlede om komikerparret Frank Hvam og Caper Christensen og netop legede subtilt med blandingsforholdet mellem fiktion, fakta og forestillinger. Denne gang har man dog i mangel af bedre skruet så meget op for karikaturerne, at stort set ethvert lighedstegn med virkeligheden er gået fløjten.

Og dermed også en stor del af det, der var styrken til at begynde med. Grotesk har det jo været fra starten, men altid med den der væsentlige snert af genkendelighed og identifikation, der gjorde, at man grinte både med og af det umage makkerpar. Balancen mellem det selvoptagede og det selvironiske er desværre for længst tippet over til den forkerte side.

Se også: Top fem danske film

Det er meget sigende, at de tre scener, som filmselskabet eksplicit har bedt os anmeldere om ikke at beskrive, alle hører til blandt de mest infantile påfund undervejs – men som altså også må være dem, man selv anser for at være hovedattraktionen. Sørgeligt.

’Klovn – Forever’ kan eller vil desværre intet andet end at hive pengene op af lommen på dig. Og det er egentlig bundærgerligt, at de bare stiller sig tilfreds med at være endnu et billetsælgende koncept, der grundlæggende ikke adskiller sig fra ’Far til fire’, ’Krummerne’ og andre sikre varemærker i underholdningsbranchen. Bortset fra en del mere pik og patter. ’Klovn – Forever’ – det håber jeg sgu ikke.

Medv.: Frank Hvam, Casper Christensen, Mia Lyhne, Simone Colling. 99 min. Premiere i 127 biografer