Modeikon på hævntogt

Tom Fords 'Natdyr' er lækker at se på, men en lidt distanceret oplevelse

'Natdyr'. Instr.: Tom Ford. 116 min. Premiere 5. januar i 41 biografer landet over

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Modemanden Tom Ford, der inden han startede for sig selv, var kreativ chef for først Gucci og siden Yves Saint Laurent, arbejder sideløbende som instruktør og debuterede med den Oscar-nominerede 'A Single Man' i 2009.

Nu følger så hans andet udspil 'Natdyr', der lige som forgængeren er en æstetisk nydelse fra start til slut. I så høj grad, at det næsten bliver for meget. Ikke mindst fordi historiens substans er til at overse. Hvilket man dog ikke får mulighed for, da de i forvejen ret indlysende pointer bliver skrevet med visuelle versaler (også helt bogstaveligt) undervejs. Men et smukt skue  er den i al sin stiliserende grumhed og tomhed.

Se også: Stilsikker debut

Hævn er det gennemgående her, hvor tre historier løber ind og ud af hinanden. Og det behøver vi altså ikke få malet op på et af filmens mange indlagte kunstværker for at forstå.

I rammefortællingen møder vi den søvnløse galleriejer Susan (en blændende Amy Adams), der lever i et palads af glas sammen med den anløbne  Hutton (Armie Hammer), hvis formue er ved at smuldre.

Amy Adams spiller lingvisten Louise Banks i 'Arrival'. Foto: UIP Filmanmeldelser - 1. dec. 2016 - kl. 07:02 Filosofisk rumeventyr

Hun modtager pludselig et bogmanuskript fra sin eksmand Edward (altid gode Jake Gyllenhaal), som hun forlod på brutal facon for 19 år siden til fordel for et liv på første klasse. Bogen er dedikeret til hende og ifølge Edward inspireret af deres brud. Da Susan begynder at læse, får historien liv på lærredet.

Det er fortællingen om Tony (også Gyllenhaal), der i en sen nattetime stoppes sammen med sin kone og teenagedatter på en øde vejstrækning i Texas af tre stive rednecks. Det går helt galt - delvist på grund af Tony - og vi følger sidenhen Tonys forsøg på at opspore de tre gerningsmænd sammen med den døende politimand Bobby (Michael Shannon er igen en fornøjelse).

Budgettet og ambitionerne fejler bestemt ikke noget i 'Southpaw'. Det gør historien dog. (Foto: Scanbox) Filmanmeldelser - 19. aug. 2015 - kl. 23:53 Anmeldelse: Boksefilm uden punch

Ud over Susans eksistentielle krise i Los Angeles simili-verden (som Ford kender indgående og derfor rammer knivskarpt) og den Coen-lignende Texas-thriller får vi flashbacks også fortællingen om Susan og Edwards tragiske ungdomsromance. Ford jonglerer elegant med de tre lag fortællinger og hvert eneste billede er en udsøgt og gennemtænkt nydelse.

Men når nu filmen selv viser det så tydeligt, så  er det altså overflødigt med replikker som 'Har du nogensinde fornemmelsen af, at livet er blevet noget helt andet, end du havde forestillet dig?' Og selv om den raffinerede, distancerende overfladeglans givetvis er en kommentar i sig selv (på samme måde som i Winding Refns 'The Neon Demon') bevirker den også, at det bliver svært for alvor at engagere sig i nogle af karaktererne på trods af eminent spil på alle pladser. 

Medv.: Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Aaron Taylor-Johnson m.fl.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i flash!
Hent flere