Ny film fra Trier: En underholdende fuckfinger

Det forhindrer den desværre også i at komme i nærheden af mesterinstruktørens bedste film

Se traileren ovenfor:

'The House That Jack Built'. Instr.: Lars von Trier. 155 min. Premiere 29. november i 57 biografer landet over.

Se også: Kulturminister i modvind over von Trier-tweet: Nu forklarer hun sig

I en tid, hvor alle kæmper om at lægge flest mulige moralske begrænsninger på kunsten, er der noget befriende ved et gennemført provokerende værk som 'The House That Jack Built'. Lars von Trier er ikke ude på at tækkes nogen eller noget som helst, og da filmen havde premiere i Cannes, udvandrede en del af publikum da også.

Men som Trier selv har udtalt, så har man først for alvor spillet fallit som instruktør, hvis alle elsker ens film. Ind i mellem gør hangen til konstant at være klassens frække dreng dog også 'The House That Jack Built' til en lidt trættende film. Man kan i hvert fald ikke beskylde ham for ikke at bære mere brænde på bålet til dem, der nærmest per refleks beskylder ham for kvindehad.

Og den lange passage, der hylder den nazistiske arkitektur, ligner heller ikke just en undskyldning for de famøse udtalelser i Cannes i 2011, der i en årrække gjorde ham persona non grata på festivalen.

Se også: Jamen er det ikke...? Ekskonen mødte op til von Triers store aften

Er 'The House That Jack Built' en væmmelig film? Ja. Der er scener her af så grotesk og grænseoverskridende karakter, at man nærmest føler trang til at vende sig væk. Er 'The House That Jack Built' så også en uhyggelig film? Nej, Og faktisk at netop de samme årsager. Der er noget både distanceret, koket og komisk over hele projektet, som (sikkert yderst bevidst) blokerer for den indlevelse, det fordrer, hvis man for alvor skal blive skræmt.

Det samme gælder de mange mange æstetiske, eksistentielle og moralske spørgsmål, der diskuteres undervejs, som i samklang med de nærmest demonstrativt mange intertekstuelle referencer undervejs - fra Bob Dylan over William Blake til Triers egne værker - giver 'The House That Jack Built' en nærmest belærende overbygning, som man normalt ikke finder i seriemorder-genren.

Se også: Dansk skuespiller: Jeg bliver så provokeret

Filmen starter helt i sort, og vi hører to stemmer på lydsiden. Den ene tilhører Jack (Matt Dillon) og den anden er Verge (Bruno Ganz) - navnet må være en hilsen til digteren Virgil, der leder Dante rundt i 'Den guddommelige komedie'. Verge skal føre Jack ned i helvede, og undervejs får vi så Jacks livshistorie præsenteret via en minutiøs gennemgang af fem af de over 60 mord, han har begået.

Dillon gør det fremragende som den på en gang storskrydende og klynkende Jack, der kompenserer for sine fallerede arkitektdrømme ved at betragte sine mord som kunst. Det giver i sagens natur instruktøren rig lejlighed til at diskutere kunstens væsen og ikke mindst sit eget virke.

Hvilket muligvis kan være interessant nok, men det ændrer ikke ved det faktum, at Jack ikke adskiller sig synderligt fra de mange andre psykopatiske, sadistiske og narcissistiske seriemordere, som filmhistorien er så rig på. Det skulle da lige være, at Jack tilmed har OCD.

Det er også værd at bemærke, at 'The House That Jack Built' paradoksalt nok også er en ret sjov film på sin egen sorte facon, hvilket dog blot er med til at forstærke den lidt fremmedgjorte oplevelse, man efterlader biografsalen med. Den er (selvfølgelig, fristes man næsten til at sige) en oplevelse for både øjne og ører, og det er på sin plads at fremhæve både fotografen Manuel Alberto Claro og lyddesigneren Kristian Selin Eidnes Andersens imponerende arbejde.

Den selvbevidst (nærmest barnligt) stridslystne tone, der gennemsyrer 'The House That Jack Built', er for det meste ganske underholdende, men forhindrer den også i at komme i nærheden af Triers sene mesterværker som 'Antichrist' og 'Nymphomaniac', der i bund og grund var langt mere subtilt foruroligende, og som man derfor kan vende tilbage til gang på gang. En enkelt rundvisnings i Jacks ruin synes derimod at være alt rigeligt.

Medv.: Matt Dillon, Bruno Gantz, Uma Thurman, Sofie Gråbøl m.fl.