Ny 'Star Wars': Her er dommen

Svaret er ingen af delene, men en sikker satsning, der hverken vil skuffe eller for begejstre seriens millioner af fans

'Solo: A Star Wars Story'. Instr.: Ron Howard. 135 min. Premiere 23. maj over hele landet.

'Solo: A Star Wars Story' er, som det nok allerede er de fleste bekendt, ikke en del af den 'rigtige' Star Wars-saga, hvoraf niende kapitel ventes i biograferne næste år, men lige som 'Rogue One' fra 2016, en slags supplement, der kan lægge nye facetter og detaljer til selve hovedhistorien. Og selvfølgelig sælge en masse billetter.

Sidste års 'The Last Jedi' var så absolut en af de bedste i hovedserien, og det niveau når 'Solo: A Star Wars Story' slet ikke. Den er fuldt ud tilfreds med blot at stille sulten hos den verdensomspændende fanskare indtil næste egentlige måltid serveres. Og det gør den så - hverken mere eller mindre.

ANNONCØRBETALT INDHOLD: Indiana Jones giver faklen videre: Lovløs helt fra Star Wars får sin egen film

Som titlen antyder, får vi her historien om den unge Han Solo, og befinder os rent kronologisk nogle år før kapitel fire (som jo var den første 'Star Wars' film fra 1977). Og ja, der går lige en del minutter med at abstrahere fra, at Alden Ehrenreich skal forestille at være en endnu yngre udgave af den unge Harrison Ford, men når man så har vænnet sig til det, så gør han det faktisk udmærket uden dog at komme i nærheden af Fords flabede karisma.

Alden Ehrenreich skal forsøge at gå i Harrison Fords fodspor som Han Solo: Foto: Disney

Plottet (skrevet af far og søn Lawrence og Jonathan Kasdan) - som vi ikke skal røbe for meget af her - tager nogle ordentlige drejninger undervejs lige som der bliver genrehoppet en hel del - fra sci-fi over western og gangsterfilm til rendyrket romance og buddy-historie - men egentlig er der tale om en ret ligefrem og velsmurt actionfilm, der ikke tager for mange chancer med sit stof undervejs.

ANNONCØRBETALT INDHOLD: Ny film fra Star Wars universet på vej: Få overblikket inden du ser den

Og det er nok den paradoksale mangel på eventyrlyst, der fik producenterne til undervejs at fyre de oprindelige to instruktører Phil Lord og Christopher Miller ('LEGO Filmen - Et klodste eventyr' m.m.) og i stedet hyre den driftsikre men ind i mellem også noget anonyme Ron Howard.

Så ja, vi får historien om Han Solos triste baggrund og hans knuste hjerte samt møde med makkeren Chewbacca og anskaffelsen af Tusindårsfalken, men meget klogere på hans person bliver vi egentlig ikke. Det var måske netop det gådefulde, der var hele charmen ved hans karakter? Hans udkårne Qi'ra (spillet af Emilia Clarke - dragemoderen fra 'Game of Thrones') virker helle ikke helt overbevisende som superskurken Dryden Vos' elskerinde/slavinde.

Han bliver til gengæld fremstillet ganske diabolsk af Paul Bettany, men filmens clou på skuespillerfronten er uden tvivl Woody Harrelson som Solos kriminelle mentor Tobias Beckett samt Donald Glover som en yngre udgave af smugleren Lando Calrissian. Min yndlingsfigur er dog nok den rebelske droide L3-37, som Phoebe Waller-Bridges formidabelt lægger stemme til.

Se også: Den sidste jedi skovler penge ind

Man ville til gengæld gerne have set mere til Lily Newmark som leder af den spirende modstandsbevægelse, men det kommer måske en anden gang i denne tilsyneladende uendelige historie.

Summa summarum: 'Solo: A Star Wars Story' vil næppe skuffe de fleste, men det er til gengæld også de færreste, der for alvor vil være bgejstrede. Effekterne og de mange mærkelige rumvæsener er som altid en rejse værd, men lidt mere kød på historien og lidt større mod til at tage nogle svinkeærinder - som jo netop burde være muligt i disse sidehistorier - ville bestemt ikke have skadet.

Medv.: Aldren Ehrenreich, Emilia Clarke, Woody Harrelson, Donald Glover m.fl.