Susanne Biers Netflix-gyser: Top eller flop?

Den Oscar-vindende instruktør forsøger sig uden held med gyser-genren på den populære streamingtjeneste

Se traileren herover:

'Bird Box'. Instr.: Susanne Bier. Premiere på Netflix verden over 21. december.

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

Se også: Susanne Bier scorer kæmpestjerne

Det er efterhånden et stykke tid siden, at Oscar-vinderen Susanne Bier har lavet film med henblik på at blive vist på biograflærredet - nærmere bestemt den ikke synderligt vellykkede 'Serana' fra 2014.

Så gik det noget bedre, da hun kastede sig over spion-serien 'Natportieren' for BBC, og næste år går hun i gang med 'The Undoing' i seks afsnit for HBO med Nicole Kidman i en af hovedrollerne.

Lige nu er hun aktuel med den postapokalyptiske spillefilm 'Bird Box', der har premiere på streamingtjenesten Netflix, og altså slet ikke vises i de danske biografer.

Den har godt nok været vist i enkelte biografer i udlandet, men det er mest noget teknisk i forhold til at kunne komme i betragtning til diverse filmpriser. Filmen er dog tænkt til og lavet for Netflix - der er her pengene og ikke mindst seerne er i disse år.

Susanne Bier får ideerne til det hele, men Jesper Winge Leisner sidder på pengekassen og kan sige 'nej'. Foto: Simon Bohr Kendte Bier og husbond: Musical er vores barn

Historien kører i to parallelle spor. I det første møder vi Malorie (Sandra Bullock), der indprenter to små børn kaldet Boy og Girl, at de under ingen omstændigheder må tage deres bind for øjnene af. Så dør de. Herefter kravler de om bord i en lille jolle, der fører dem ned af en brusende flod, hvor de altså ikke er i stand til at se noget.

Herefter spoles der fem år tilbage, hvor vi møder den højgravide Malorie, mens mystiske og aldrig nærmere forklarede 'væsener' (eller hvad det nu er) tvinger det meste af jordens befolkning ud i et pludseligt og voldsomt masseselvmord.

Vist noget med, at når men ser disse væsener (der for os blot optræder som hviskende stemmer og raslende blade), bliver man konfronteret med sin inderste frygt (og ens øjne ser mærkelige ud), og får derfor en ubændig trang til at gøre ende på lidelserne. Det eneste sted man er sikker, er indendørs bag blændede vinduer.

Det er dog ikke alle, der dør af 'forbandelsen' - de bliver i stedet forvandlet til en slags missionerende zombier, der vil gøre alt for at få andre til at 'se' og dø.

Det er dog (heller) ikke klart, hvem der regerer på den ene eller den anden måde. Der er også noget med, at fugle fungerer som en slags advarselssignaler - deraf titlen. Det uddybes dog ikke nærmere.

Se også: Bier og 'Natportieren' i ny succes: Vinder to priser

Nej, det giver ikke mere mening, når man ser 'Bird Box'. Det kan ofte være en rigtig god ide, når man laver en thriller eller en gyser, at lade det mest uhyggelige være op til beskuerens egen fantasi, men det kræver dog, at den bliver fodret med et eller andet, der kan få den til at gro.

Det er desværre ikke tilfældet med Eric Heisseres besynderlig underfrankerede manuskript (baseret på en roman af Josh Malerman), der mestendels ender som et tåbeligt postulat.

Som derfor overhovedet ikke er skræmmende - bortset fra en enkelt scene, hvor den gruppe (inklusive Malorie) der har forskanset sig i gnavpotten og egoisten Douglas' (John Malkovich) hus, skal forsøge at skaffe sig noget føde i et supermarked.

Cirka tre fjerdedele inde i det to timer lange forløb møder de to narrative spor hinanden, men der er man som tilskuer for længst hægtet af, og er derfor fuldstændig uanfægtet af Malories store dilemma, der vist skal forestille at være det dramatiske klimaks. For slet ikke at tale om slutningen, der kun kan beskrives som ufrivilligt komisk.

Den eneste Ene. Sidse Babett-Knusen som Sus og Rafael Edholm som Sonny. Polfoto Kendte Husker du ’Sonny boy’ fra ’Den eneste ene’? Her er han i dag

Det hjælper lidt på det hele, at der ikke er en finger at sætte på den tekniske side af sagen - det anselige budget kan ses - og at Bullock (som også har produceret) kæmper en brav kamp for at få en troværdig karakter ud af sin slet skrevne rolle. Trent Reznor og Atticus Ross' score tæller også på plussiden, men lige lidt hjælper det, når manuskriptet er så utroværdigt, som det er tilfældet her. En gedigen skuffelse.

Medv.: Sanda Bullock, John Malkovich, Trevante Rhodes, Sarah  Paulson m.fl.

24 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i flash!