Sympatisk portræt af legendarisk racerkører

Ny dokumentarfilm om den svenske Formel 1-kører Ronnie Peterson, der blot blev 34 år gammel

'Superswede - en film om Ronnie Peterson'. Instr.: Henrik Jannson-Schweizer. 96 min. Premiere 11. august.

4
4.9

Da Ekstra Bladet i foråret 2016 bad et panel af eksperter om at kåre alle tiders bedste Formel 1-kørere, røg svenskeren Ronnie Peterson ind på en fornem 14. plads på trods af, at det aldrig lykkedes ham at vinde verdensmesterskabet (han blev dog nummer to to gange). Han regnes stadig for en af hurtigste kørere nogensinde, og huskes stadig for sin karakteristiske, glidende kørestil.

Da jeg var knægt i 1970'erne, var han et sportsikon på linje med Zlatan Ibrahimovic i dag, og jeg kan stadig huske de slørede tv-billeder, fra dengang han svært tilskadekommen blev båret væk fra sin flammeomspændte Lotus-racer efter at have kørt galt under Italiens Grand Prix på Monza-banen 10. september 1978. Han døde på hospitalet dagen efter af en blodprop blot 34 år gammel.

Se også: Nu laver datter film om død F1-helt

Nu debuterer manuskriptforfatteren og producenten bag succesfilmene 'Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt' samt dens efterfølger, Henrik Jansson-Schweizer, som instruktør med dette portræt af landsmanden.

Datteren Nina, der blot var en lille pige, da Peterson døde, og ikke har nogen direkte erindring om ham, er filmens fortællemæssige omdrejningspunkt, men ellers er den ganske klassisk bygget op omkring gamle klip fra arkiverne samt nutidig interviews med kollegaer, konkurrenter og venner som Niki Lauda, Emerson Fittipaldi, Sir Jackie Stewart, Mario Andretti og en lang række andre.

Niki Lauda er at finde i top-ti, og østrigeren er stadig at finde i Formel 1 - som tv-ekspert og som rådgiver for Mercedes. (Foto: Jan Sommer) Sport og Spil Lynhurtige legender: Formel 1's 25 største kørere

Der tegnes et portræt af en tilsyneladende gennemsympatisk fyr, der grundlæggende blev ved med at være den fartglade knægt fra Örebro, som blot havde skiftet farens hjemmebyggede go-karts ud med lidt flere hestekræfter. Samtidig får vi også et fascinerende indblik i datidens Formel 1-miljø, der fremstår langt mere glamourøst og (død)farligt end tilfældet er i dag - på godt og ondt.

Man var nok modstandere inde på banen, men udenfor var man venner og turnerede rundt som et stort, festligt entourage inklusive koner og kærester. Petersons hustru Barbro fylder også en del i billedet. Hun kom sig aldrig over husbondens tragiske dødsfald og begik selvmord i 1987. Dette nævnes dog (sandsynligvis af respekt for datteren) ikke i filmen, hvor man i stedet til sidst blot ser deres fælles gravsten.

Se også: Dødsulykken der ændrede Formel 1

En på alle måder anbefalelsesværdig dokumentarfilm, der kommer fint omkring både mennesket og tiden. Den stikker måske ikke vanvittig dybt, men det synes at være helt i tråd med dens emne. Kan tilmed sagtens ses, selv om man ikke er den store motorsportsentusiast.

Medv.: Ronnie Peterson, Niki Lauda, Sir Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi m.fl.