Uendeligt ringe: Svampebob-film er ren tortur

Det er en pinsel at komme hele vejen igennem 'Svampebob: En rigtig landkrabbe'

Her kan du se filmens trailer

'Svampebob 3D: En rigtig landkrabbe'. Instr.: Paul Tibbitts og Mike Mitchell. Premiere i biografer over hele landet 5. februar

Den første spillefilm baseret på Nickelodeons tv-serie om Svampebob Firkant og de andre beboere på Bikini Bunden fra 2004 henvendte sig primært til teenagere (det surrealistiske univers fra børneserien har altid haft en ganske bred appel) og kom kun ud på amerikansk herhjemme, men den aktuelle 'Svampebob: En rigtig landkrabbe' går målrettet efter de mindste tilskuere.

Historien er stort set ikke-ekisterende, men det er noget med, at opskriften på deres elskede krabbeburgere bliver stjålet af en fæl pirat (en helt ulidelig Antonio Banderas), hvilket tvinger Svampebob og hans venner op på landjorden, hvor det underjordiske univers i 2D pludselig forvandler sig til 3D uden anden begrundelse, end at man kan sælge billetterne lidt dyrere.

Se også: Anmeldelse: Fantasifulde historiske løjer

Sceneskiftet betyder også, at den firkantede badesvamp og kompagni af uransagelige årsager bliver udstyret med superkræfter.

Man kunne måske til nød leve med den uimponerende billedside, hvis man var i stand til at lukke ørerne undervejs. Den skingre og anstrengende lydside, hvor alle råber i munden på hinanden for at skjule, at der intet relevant bliver sagt, er svær nok at overhøre, når den kværner på tv’et inde fra børneværelset, men blæst op på et lydanlæg i en biograf i over halvanden time er det ren tortur.

Jeg vil til enhver tid foretrække en rodbehandling frem for et gensyn og ikke mindst genhør. Et rendyrket skod-produkt.

Nikolaj Lie Kaas og Mads Mikkelsen har på flere måder et tæt forhold til dyrene i 'Mænd og høns'. (Foto: Rolf Konow) Filmanmeldelser - 4. feb. 2015 - kl. 20:16 Anmeldelse: 'Mænd og høns' er en afsindig opdatering af folkekomedien