Ingen filmkrise her: Vi køber stadig dvd'er

Producenter og distributører klager over svigtende dvd-salg, men ikke alle vil være med i klagesangen

Vi køber stadig flere fysiske film end digitale. (Foto: Warner)
Vi køber stadig flere fysiske film end digitale. (Foto: Warner)

Filmbranchen er i krise, lyder det fra mange sider.

Begrundelse: Ingen gider at købe dvd'er, og de digitale medier giver ikke samme afkast som de fysiske.

Men ikke alle vil være med i klagesangen.

Se også: Ingen gider dvd’er: Filmbranchen bløder økonomisk

Jan Klarskov er salgsdirektør for Disney i Danmark, og ifølge ham bliver der stadig langet masser af dvd'er over disken i detailhandlen - ikke kun fra Disney, men fra de fleste filmselskaber.

- Der er mange, der siger til mig, at de ikke kan lide at købe dvd'er, for så er de gammeldags. Men gu' er de ej. Der er mange, der køber dvd'er, siger salgsdirektøren og påpeger, at det samlede dvd-salg i Danmark faktisk steg med én procent fra juli 2013 til juli i år. Det viser tal fra analyseinstituttet Nielsen.

- Det fysiske salg er bestemt ikke skvattet sammen, som det ellers er blevet fremstillet, siger Jan Klarskov.

Det koster kassen, når Det Danske Filminstitut tager til filmfestival i Cannes. Billedet her er fra 2011, hvor Nicolas Winding Refn vandt prisen for bedste instruktør med filmen 'Drive'. (Foto: Thomas Sjørup) Kendte Filmbranchen i krise: Bruger kassen i Cannes

På verdensplan har tegnefilmen 'Frost' solgt over 16.000.000 dvd'er - og dertil kommer et par millioner blurays. (Foto: Disney)
På verdensplan har tegnefilmen 'Frost' solgt over 16.000.000 dvd'er - og dertil kommer et par millioner blurays. (Foto: Disney)

Når filmbranchen for tiden skriger på flere penge, skyldes det, at indtjeningen på salg og udleje af film er faldet. Når en film har gået i biografen, bliver den efterfølgende udgivet på dvd og bluray samt gjort tilgængelig på forskellige digitale tjenester, hvor den enten kan købes eller lejes.

Jan Klarskov medgiver da også, at indtjeningen er faldet. Især på udlejningsdelen.

- Man må sige, at den fysiske udlejning af dvd og bluray er ikke bare skvattet sammen. Den er nærmest totalt væk, siger han.

Se også: Jelved: Filmbranchen må klare sig selv

Alligevel kan han ikke genkende billedet af, at ingen gider købe og eje de fysiske filmskiver længere.

I juli 2013 udgjorde det fysiske salg i forhold til det digitale salg af film eksempelvis 98 procent. Det vil sige, at hver gang der er blevet solgt 98 fysiske filmskiver, er der kun to, der har købt filmen digitalt via tjenester som iTunes. Her er det muligt at købe et digitalt eksemplar af en film, som man har liggende på sin computer, og som man kan se lige så tosset, man vil, lige så længe man vil.

- Det er ikke bare størstedelen, det er næsten hele omsætningen, der ligger på det fysiske marked, når vi går ud med en ny titel. Vi kan se, at der er en stigende omsætning på leje, altså adgang til streaming af en film i 24 timer, men sammenlignet med, hvad vi sælger på fysiske skiver, så er det peanuts, siger Jan Klarskov.

Peter Aalbæk Jensen frygter for fremtiden af dansk film, da der ikke er penge til, at unge instruktører kan komme i gang med at lae spillefilm. (Foto: Tariq Mikkel Khan) Kendte Ålen: Filmkrisen rammer de unge hårdest

Film som 'Pirates Of The Caribbean' gør sig knap så godt på det fysiske dvd-marked. (Foto: AP)
Film som 'Pirates Of The Caribbean' gør sig knap så godt på det fysiske dvd-marked. (Foto: AP)

Spørgsmålet er naturligvis, om salgsdirektøren for Disney har en anden opfattelse af markedet end hans konkurrenter, netop fordi han sælger tidløse Disney-tegnefilm.

- Vi har helt sikkert en fordel. Vi er heldige, at vi primært ligger i den kategori, der hedder børne- og familiefilm. Den genre, der er mest ramt af svigtende salg, er actionfilm. Det kan vi også se hos os, for vi har også nogle actionfilm som 'National Treasure', 'Pirates Of The Caribbean' og så videre.

Se også: Den danske filmindustri holder fast: Derfor skal teleselskaberne betale

- Så I er ikke bedre købmænd end de andre på markedet?

- Nej, bestemt ikke. Men jeg kan give et eksempel på, hvorfor folk især køber børnefilm. Min genbo havde indbrud og sagde, at nu gad han ikke investere i en ny dvd-afspiller, nye film og så videre. Nu ville han være digital. Han har en datter på ni år. Da hun fjerde gang sagde, at nu ville hun se 'Frost', og han igen skulle betale 39 kroner for at kunne streame den i 24 timer, så gik han ud for at købte en bluray-maskine sammen med filmen. Der har vi en fordel, for børn ser jo en film 38 gange, hvorimod vi andre kun ser ’Die Hard’ en eller to gange.

Se også: TDC: Blockbuster bliver trecifret millionforretning

- Men kan I slet ikke mærke, at det fysiske salg går ned?

- Jo, det må man sige, at vi kan. Men alligevel bliver der stadig solgt masser af dvd'er og blurays.

- Hvordan ser I på fremtiden ved Disney?

- De prognoser, vi har lavet, viser, at i slutningen af 2017 vil omsætningen på det fysiske og det digitale salgsmarked være lige store. Men så langt frem i tiden, som vi kan se, vil der altid være et fysisk marked. Vi skærer ikke ned på nogen medarbejdere herinde, for vi har rigeligt at lave, og vi har også stadig en stor omsætning.

Se også: 'Sorg og Glæde' udnævnt som Oscar-kandidat

Ekstra Bladet har tidligere skrevet, at det blandt andet var svært at samle finansiering til 'Jagten' med Mads Mikkelsen, fordi der mangler penge i branchen. (Foto: Zentropa/Per Arnesen)
Ekstra Bladet har tidligere skrevet, at det blandt andet var svært at samle finansiering til 'Jagten' med Mads Mikkelsen, fordi der mangler penge i branchen. (Foto: Zentropa/Per Arnesen)

Filmproducenterne: Der er krise

En af de største aktører i debatten om den danske filmkrise er Producentforeningen, som mener, at der mangler op mod 80 millioner kroner årligt til produktion af danske film.

- Dvd-salget er steget siden sidste sommer. Hvori består krisen i filmbranchen?

- Det er vigtigt også at tage lejemarkedet med. Når man ser samlet på dansk film, er der et tab på det, vi kalder videovinduet (det salgsvindue, hvor filmen bliver udgivet til salg og leje, red.). Man kan jo eksempelvis se, at der ikke er noget, der hedder Blockbuster, når man kører gennem byerne. Og salget består mest af dvd'er, man kan købe i Kvickly som en slagvare til 25-50 kroner, siger Klaus Hansen, der er direktør for Producentforeningen, til Ekstra Bladet.

Se også: Dansk gyserfilm jager millioner i Cannes

- Sammen med Det Danske Filminstitut har vi fået lavet en undersøgelse, der belyser, hvad vi får ind til dansk film. Hvad er det for nogle revisorreviderede regnskaber, der kommer ind, og hvad viser de? De viser helt tydeligt, at der kommer færre penge ind. Der mangler mellem to og tre millioner kroner per film.

- Og den tabte indtjening ligger primært i videovinduet?

- Den ligger primært i vinduevinduet. Men der er også andre faktorer. Film er blevet dyrere, og filmstøtten er blevet udhulet over årene. Men den primære årsag ligger i faldet af salg og udlejning.

Se også: Von Trier er en elendig forretning

- Men kan du genkende, at markedet for salg af dvd'er ikke er dødt?

- Det kommer an på, hvilket tidsperspektiv man har. Hvis man går tilbage til 2005, var der et samlet dvd-marked i Danmark på over en milliard kroner. Nu er det samlet på 400 millioner kroner. Så kan det godt være at enkelte titler de seneste år - ikke mindst 'Hvidstensgruppen' - har været med til at drive et samlet dvd-marked op, men der er stadig 19 andre titler, som ikke sælger.

- Bliver der overdrevet for meget i debatten om krisen i filmbranchen?

- Jeg tror, at uanset om man tager det ene eller det andet tal, så er alle enige om, at dansk film mangler penge. Så kan man diskutere, hvor mange det er, men dansk film mangler penge.

Se også: Dansk western er et vanvittigt projekt

- Handler det ikke bare om, at I skal være bedre købmænd, så I kan tjene penge på jeres film?

- Jo, men filmbranchen kan ikke leve af at give film væk gratis. Vi bliver meget anklaget for ikke at være med på de digitale forretningsmodeller. Men desværre er det ofte sådan, at den anklage følges af et ønske om at stille filmene til rådighed gratis så hurtigt som muligt. Og det kommer der ikke en ny Susanne Bier-film ud af. Det er jo telebranchen, der skal udvikle hvad det er for nogle butikker, der skal til for at sælge blandt andet dansk film. Og det har de åbenbart ikke været i stand til at udvikle, så dansk film kan tjene de penge, som er tabt på dvd-salget i takt med at folk downloader gratis.

Se også: Ålen: Fuck DFI og BT

Traktorulykken med Bodil Jørgensen har været en øjenåbner i teater- og filmverdenen. (Foto: Christer Holte) Samfund - 28. aug. 2014 - kl. 11:31 Efter Bodil Jørgensen-ulykke: Filmfolk lever livet farligt

0 kommentarer
Vis kommentarer